Vipassana

Jag är tillbaka från den 10 dagar långa kursen i Vipassanameditation. Jag har varit på centret som heter Dhamma Sobhana på Lyckebygården utanför Ödeshög, kolla vad fint:

Här har jag mediterat i ungefär tio timmar om dagen i tio dagar.

Jag vet inte var jag ska börja… men jag kan säga att detta är nog det bästa jag gjort, kanske det bästa i mitt liv hittills. Jag känner mig helt annorlunda nu än jag gjorde innan kursen. Och känslan har hållit i sig sedan i lördags då jag lämnade centret och började resa tillbaka till Berlin med ett stopp i Jönköping för att hälsa på familjen.

Vipassanameditation handlar om att rikta uppmärksamheten mot förnimmelserna på kroppen och förhålla sig balanserat till de olika förnimmelser som dyker upp. Att förhålla sig balanserat innebär att man känner förnimmelsen utan att reagera på den. Alltså om man känner smärta, kan man tänka ”detta är en förnimmelse som känns såhär”, och strunta i att fortsätta ”aj, smärta, åh det är inte bra, det gör ont, jag vill att den ska försvinna, varför gör det så ont… osv”. Lära sig acceptans helt enkelt. Acceptansen kommer utifrån vetskapen om att alla förnimmelser har gemesamt att de uppstår och försvinner, uppstår och försvinner. Ingenting varar alltså. Allt är i ständig förändring. Detta är ju inte så svårt att förstå intellektuellt, och steget efter att förstå med sitt intellekt är att själv uppleva det. Uppleva att jaget inte existerar, det vi kallar jag är en samling vibrationer. That’s it. Vi har ingen kärna, ingen fast punkt. Vi vibrerar, precis som allt i universum vibrerar. Det är därför man kan säga saker som ”allt är ett”. Allt är vibrationer. Och det är skithäftigt att faktiskt uppleva det fysiskt, på riktigt!

Jag rekommenderar alla att åka och sitta en tiodagarskurs. Ge den gåvan till dig själv! Ge dig en chans att bli fri från ditt motstånd och fasthållande i livet.

Åh, det är så mycket jag vill skriva. Det kommer fler inlägg. Fråga gärna om ni undrar något.


2 kommentarer on “Vipassana”

  1. Milea skriver:

    Vad roligt att höra att du haft det bra! Givetvis vill jag höra mer om detta – ALLT. Under kursen greppade jag inte helt poängen med att inte ha åsikter om det som händer en utan bara låta det passera och acceptera. Men i efterhand har jag fattat – och det har blivit en sak som jag ofta reflekterar över.

    • Det kommer mer!!
      Jo, det är så komiskt att det är just det som är hela poängen – att låta passera och acceptera – men att det är så svårt att verkligen fatta, och verkligen göra… Jag tror att nästan alla frågor under kvällarna handlade om detta. (inklusive mina egna)
      – Hur gör jag om det kommer upp en stark känsla? Läraren svarar: – Observera så objektivt du kan och låt den passera.
      – Men hur gör jag när jag känner mycket smärta? Läraren svarar: – Observera så objektivt du kan och låt den passera.
      – Men vad ska jag göra när jag börjar svettas och må illa? Läraren svarar: – Observera och låt passera.
      Det går att applicera på precis allt i livet. Det är ett helt underbart verktyg🙂
      Kram!!


Kommentera

