Nyttig dessert!

Nu tar vi en paus från mediterandet och äter något gott, eller vad sägen ni?

Jag gjorde dessa underbart goda ugnsbakade päron med glass i helgen, denna dessert har blivit min och min killes paradefterrätt! Väldigt enkel och nyttig.

Ingresidenser 2 port

2 mogna päron
Havregryn
Hackade nötter (t ex mandlar eller hasselnötter)
Kokosolja
Honung
Kanel
Mald, torkad ingefära
Kardemumma

2 bananer
Äkta vaniljpulver

Skala och dela bananerna i bitar och lägg dem i frysen minst 2 timmar innan rätten ska ätas. Kan med fördel göras dagen innan.

Börja med att dela och gröpa ur päronen:
DSC00595

Blanda sedan en liten smet av havregryn, kokosolja, nötter, honung och kryddor. Jag har inte koll på mängderna, så ni får experimentera er fram!
Jag använde mig av rester från mandelmjölkstillverkningen i stället för hackade nötter. Ett tips!
DSC00598

Fyll päronen med smeten:
DSC00599

In i ugnen på ca 175° i en halvtimme. Det tar längre tid för hårda päron och kortare om de är mjuka.

När päronen är klara, gör bananglassen: Tag ut bananerna ur frysen, mixa i en blender tillsammans med en nypa vanilj. Om det behövs kan du tillsätta vätska i form av mandelmjölk eller vatten.
Servera!
DSC00601

Ah, detta är så gott! Päron tillsammans med ingefära och kardemumma är en riktig hit. Funkar för övrigt i havregrynsgröten också!

Vill man lyxa till det extra mycket (det vill man!) lägger man lite choklad på päronen precis mot slutet, så att den smälter. Mmmm!


8 kommentarer on “Nyttig dessert!”

  1. Linnéa skriver:

    You read my mind!! Igår satt jag och tänkte över hur man kan göra nyttiga desserter och om det kanske stod något på din blogg om det. Och TAH DAH!🙂 det låter himla smarrigt! Ska prova i helgen. Kram linnéa

    • Låter som att du har fått kläm på hur attraktionslagen fungerar😀
      Ja, detta är sååå gott. Och bara bananglassen är ju en superenkel dessert, med lite bär i, eller choklad och hackade nötter… mmm.
      Kram!

  2. Ida skriver:

    Låter oerhört smarrigt!🙂 Skall definitivt provas. Även mandelmjölk ligger på att prova-listan så det kanske blir en kombo🙂

    Vill även passa på att berätta att jag har skickat ansökan till Dhamma Sobhana. Så spännande!!!🙂

    • En bra kombo🙂
      Åh, om jag bara kunnat så en liten liten inspiration till det beslutet är jag lyckligast i världen! Så spännande! Hör gärna av dig om du undrar över något – och det vore jättekul att få höra dina upplevelser efteråt! När ska du dit?

      • Ida skriver:

        Det känns som att beslutet är nästa naturliga steg, men jag hade aldrig hört talas om kursen innan jag läste din blogg. Så grattis till lyckligast i världen😉 Jag har anmält mig till 26 juni-7 juli, men jag fick mail idag om att jag står på väntelista. Får se hur det löser sig, antingen då eller kanske senare i sommar. Just nu oroar jag mig mest över om jag kommer gå ner i vikt av att äta så lite, men kan andra så borde väl jag också kunna.🙂 Dyker säkert upp mer funderingar när det närmar sig. Jag antar att det är bra att försöka träna på att sitta i meditationsställning lite längre stunder innan kursen. Eller vad tror du?

      • Hoho, oj vad lycklig jag är🙂

        Kanske kommer du att gå ner lite i vikt, men man är ju väldigt fysiskt inaktiv, så det är nog inte så lite mat som man tror i förhållande till den fysiska aktiviteten, så att säga. Och om man verkligen behöver kan man prata med kontaktpersonen och få mat på kvällen också.

        Jag frågade en vän som varit på vipassanakurs samma sak, om hon tyckte att det var en bra idé att öva på att sitta, och hon svarade ”Jag tror inte det gör så stor skillnad, om du inte har tänkt sitta i typ tio timmar om dagen”🙂

        Hon har en poäng. Att sitta så länge är en stor utmaning även om man förberett sig. Men jag tycker ändå det är bra att göra det. Jag satt i alla fall, men inte länge, kanske 15 min om dagen max. Det som är bra är att testa lite olika positioner, och hitta någon som funkar ok, så behöver man inte lägga ner så mycket tid på det under själva kursen.
        Kram!

  3. Maria skriver:

    Åhh så underbart det ser ut!! Gjort något liknande med äpplen för länge sen .
    Recept sparas!!!
    =)


Kommentera

