Be a doer!

Eller om du inte är en doer, bli en i 30 dagar åtminstone!

Jag gör en 30-dagarsutmaning i Steve Pavlinas anda. Läs gärna den länkade artikeln om hur han genomgått olika 30-day trials för att lägga sig till med nya trevliga vanor som att äta veganskt, träna varje dag och annat.

Jag rekommenderar förresten verkligen Steves blogg, han är mästare i personlig utveckling, ganska galen och väldigt inspirerande. Han är liksom killen som testar allt från polyphase sleeping (man sover 3×20 min under ett dygn. Bara.) till rawfood och skriver t ex om varför man aldrig ska skaffa sig ett jobb, hur man lär sig att gå upp direkt när klockan ringer på morgonen och allt annat om hur man optimerar sitt liv på bästa sätt. Ibland är han ganska extrem… Själv skulle jag aldrig ge mig ut på en joggingtur mitt i natten med förkylning och allt, bara för att jag bestämt mig för att träna varje dag, men hans entusiasm smittar! Jag rekommenderar också hans podcasts, särskilt den som handlar om life purpose.

Men tillbaka till 30-dagarsutmaningen: Anledningen till att utmaningen är i 30 dagar är att det är mycket lättare att anta nya vanor för en tidsbegränsad period. Tänk vad jobbigt det känns att tänka: ”Nu ska jag träna varje dag i resten av mitt liv” till skillnad från hur det känns att tänka ”Nu ska jag testa att träna varje dag i 30 dagar”. Att göra något varje dag i 30 dagar innebär att man verkligen ger det en chans. Efteråt kan man bestämma om man vill fortsätta eller inte. Om man till exempel gör en kostomläggning tar det ju lite tid för kroppen att vänja sig, och i början kanske man får utrensningssymptom. Men efter 30 dagar vet man hur det känns i kroppen att äta enligt ett visst sätt och om man mår bra av det är det lätt att fortsätta på det nya sättet.

Några exempel på 30-dagarsutmaningar att anta:

– Äta en rawfood-frukost varje dag
– Gå och lägga sig senast kl 22:00 varje kväll
– Promenera 5 km varje dag
– Meditera varje dag
– Göra något kreativt i en timme varje dag
– Läsa mailen och facebook endast en gång om dagen, och då läsa och svara på alla meddelanden och mail.
– Läsa om ett intressant ämne i en timme varje dag
– Skriva dagbok varje dag
– Äta middag senast kl 18 varje kväll
– Äta bara ekologisk mat
– Spela gitarr varje dag
– Styrketräna varje dag
– Äta bara veganskt
– Hjälpa någon annan varje dag
– Laga mat efter ett nytt recept varje middag
– Torrskrubba kroppen varje dag
– Börja varje dag med ett glas varmt citronvatten
– Spendera en timmes kvalitetstid med sin pojkvän/flickvän/sitt barn varje dag
– Göra en oljemassage varje dag
– Införa 30 dagars köpstopp

Och så vidare.

Själv har jag faktiskt tänkt försöka mig på två saker på en gång:
1. Äta middag omkring kl 18
2. Sångträning

Under meditationskursen åt man frukost, lunch och sedan endast två frukter kl 17. Det kändes så bra att inte äta senare på kvällen. Hemma brukar det dra ut på tiden av någon anledning, och jag äter oftast omkring kl 20, och sen går jag och lägger mig mellan 21 och 22. Det känns inte bra. Och egentligen brukar jag bli småhungrig redan vid 18-tiden, men då tar jag ett mellanmål i stället, när det faktiskt är då jag skulle behöva äta middagen. Nu blir det ändring! Dessutom vill jag att lunchen är det största målet mat, eftersom matsmältningselden enligt ayurveda är som starkast mitt på dagen. Det är också då jag är som hungrigast. Kvällsmålet blir en enkel soppa eller liknande.
Jag har tänkt att äta mellan 17:45 och 18:15, så det måste inte vara prick kl 18:00, men inte senare än kvart över. Vill poängtera att detta står i förhållande till när jag går och lägger mig, någon som går och lägger sig klockan ett kan ju såklart äta senare än kl 18. Men tre timmar är bra att ha som tumregel för hur lång tid det ska vara mellan dagens sista måltid och läggdags. Då kan kroppen jobba med att läka och återuppbygga sig när man sover i stället för att smälta mat.

Jag har ju arbetat väldigt mycket med min kropp genom åren, men inte så mycket med min röst. Har alltid tyckt om att sjunga och var med i diverse skolkörer och sånt, men jag är inte särskilt bekväm med min röst. Speciellt inte när det gäller att sjunga starkt. Jag kan sjunga lite tyst när jag sitter bakom gitarren och plinkar, men annars känner jag mig inte så bekväm med att använda min röst.
Jag tycker att rösten är viktig. Jag skulle vilja ha en bättre kontakt med min stämma helt enkelt. Så i måndags tog jag en sånglektion. Jag fick några andningsövningar och uppvärmningsövningar för rösten. De ska jag göra varje dag för att öva upp tekniken. Jag låter just nu ungefär som en kråka som försöker sjunga, men det gör inget, för här ska övas! Blir ju bara bättre! Övningarna tar kanske en kvart, och efter det sjunger jag valfria gamla slagdängor ackompanjerade av mig själv på piano eller gitarr. Jag hoppas grannarna står ut i 30 dagar!

Vad säger ni om att vara med? Välj en utmaning som ni vill göra och så kör vi i 30 dagar! Vore kul att höra vad ni väljer om ni har lust att skriva i kommentarsfältet. Så kan vi ta en uppdatering av läget om en månad och se hur det gick. Vilken chans att börja med en ny, sund vana, eller hur? Jag började i går, haka på när ni vill. Måndag kanske är en bra dag för en nystart?

Jag har gjort ett schema där jag kan bocka av mina aktiviteter och fylla i tiden när jag åt middag varje kväll. På schemat lade jag också till morgon- och kvällsmeditation, men de ser jag redan som en vana eftersom jag hållit på i tre veckor. Jag gillar att bocka av saker, och så var det roligt att ha något mer att skriva i schemat i min nya fina skrivbok.

Just det, en grej till kom med: Jag springer två gånger i veckan, och ska arbeta mig upp till tre gånger i veckan under denna månaden. Det kommer mer om det i senare inlägg.

Nu ser mitt schema kanske lite maniskt ut, kom ihåg att utmaningen bara gäller en grej om man vill!

DSC00611

Ni kanske undrar varför jag har skrivit på engelska. Jag är inte helt säker, det bara blev så, men jag tror att det är för att det kändes så amerikanskt och peppande: Yeah!!! Let’s do it!! liksom.


10 kommentarer on “Be a doer!”

  1. Ida skriver:

    Gillar också Pavlina🙂 Lärde mig kliva upp direkt när väckarklockan ringde inspirerad av hans metod (+att jag satte larmet i köket). Funkade fingemangfint ända till semestern när jag medvetet började ligga kvar i sängen😛 Ska ta nya tag med det där nån gång. Åt veg drygt ett år efter en 30-dagars… Har även kört kaffe-stop med 30-dagarsutmaningen och samt en liten träningsgrej som jag skrev om här. http://singingsimpler.wordpress.com/2013/01/18/i-min-smak/ (Helt med på om du vill ta bort länken från dina kommentarer). Just nu försöker jag, inspirerad av en av mina elever, lära mig lucid dreaming; ett ämne som Pavlina naturligtvis behandlar.🙂

    • Ja, han är grym🙂 Kul att du har testat så mycket! Åh, lucid dreaming är ju så coolt. Har lyssnat på Steves podcast som handlar om det. Min kille var inne på det ett tag, men jag tror han gav upp. Skulle vara jättekul att läsa om hur du går tillväga och hur det går!

  2. jonna skriver:

    Du hade rätt, jag kommer att delta i vipassana-kursen🙂❤

  3. Lisa skriver:

    Jag ska köra detox under maj månad hade jag tänkt. Vet dock inte riktigt än om det blir ren mat, bara frukt och grönt eller kanske bara juicer. Jag blev inspirerad av dokumentären fat, sick and nearly dead. Han körde gröna juicer i 60 dagar! Själv har jag inte så bra självdisciplin så börjar lite kortare😉 lycka till allihopa med era utmaningar!

  4. milla skriver:

    Intressanta utmaningar:)

  5. Linnéa skriver:

    Åh detta var precis den spark i baken jag behövde! Super initiativ🙂
    Mina 30-dagars utmaningar gäller kosten.
    Kommande 30 dagar ska jag:
    1. Starta varje dag med rawfood frukost.
    2. Låta kvällsmålet baseras på stenålderkost (paleo).

    Nu kör vi! Go go go!
    Ha en skön start på veckan
    /linnéa

  6. […] gick det för er som antog 30-dagarsutmaningen? Jag är […]


Kommentera

