Groddbröd och fytinsyra

Jag har återupptäckt groddat bröd och det är så himla gott! Jag köper det från min lokala ekobutik här i Berlin, men i Sverige kan man hitta det i hälsokosten eller välsorterade livsmedelsbutiker.
Detta bröd innehåller endast en ingrediens: groddat dinkel som är malt och sedan bakat på låg temperatur i ugn. Kan det bli bättre?

DSC00607

Varför är det bra att äta groddat bröd?

Jo, såhär är det: Alla fröer (dvs spannmål) har ett naturligt skydd mot att bli uppätna, vilket innebär att de innehåller ämnen som är skadliga för djur och människor. Men när fröet börjar gro och växa försvinner största delen av dessa ämnen.  När man blötlägger frön påbörjas groddningsprocessen och man får alltså levande föda i stället för giftig. Detta är orsaken till att man ska blötlägga frön, nötter och alla slags sädesslag över natten eller längre innan man äter dem. Eller så kan man ta steget längre och grodda dem. Jag groddar ofta bovete, det är så enkelt och går snabbt. Här har jag skrivit ett inlägg om hur man gör.

Förutom att de skadliga ämnena reduceras vid groddning/blötläggning, frigörs också massa nyttigheter, så börja grodda gott folk!

Förr i tiden åt man aldrig säd obehandlad, man använde sig av syrning och blötläggning och skulle nog inte få för sig att äta t ex müsli som vi gör.

Ett ämne som är skadligt för oss är fytinsyra. Det försämrar upptaget av en hel rad mineraler, t ex zink och järn. Fytinsyra finns bla i nötter, frön, bönor och spannmål, särskilt havre. Många vegetarianer har brist på dessa mineraler, eftersom de ofta äter mer av dessa livsmedel än vad köttätare gör, så är du vegetarian kan det vara särskilt bra att tänka på att blötlägga. Jag tycker också att t ex solrosfrön, valnötter och mandlar som jag ofta äter lite av till frukost blir mycket godare efter att ha blötlagts under natten.

Människan är ingen fröätare. Vi började äta fröer i samband med att vi började bruka jorden för 10 000 – 5 000 år sedan, innan dess åt vi frukt, grönsaker och kött. De djur som är fröätare, t ex råttor, har ett matsmältningssystem som kan hantera fytinsyran utan att den förhindrar upptaget av mineraler.
Så om man ska vara riktigt noga ska man helst inte äta några spannmålsprodukter alls (inkl. ris) utan endast en liten mängd nötter som kan vara ok, t ex valnötter. Det är så de som förespråkar stenålderskost resonerar. Jag tycker det verkar logiskt.
Här är en kort artikel av Staffan Lindeberg, han skriver intressant om stenålderskost.

Men en slags kompromiss är i alla fall att blötlägga eller grodda sina frön, så är de lättare att smälta, mindre skadliga och mer nyttiga. Alla skadliga ämnen försvinner inte helt, men till stor del. Det är olika för olika fröer, och beroende på hur länge de har blötlagts. Vissa säger att om man lägger havregrynen till gröten i blöt över natten, vilket jag brukar göra, försvinner fytinsyran, men nu läste jag att detta endast hjälper om man använder helt havre.

För att återknyta till brödet: Många som är känsliga mot gluten i vanliga fall kan äta groddat bröd utan problem, så även jag! Hurra! Om jag äter en vanlig macka får jag jätteont i magen och blir alldeles svullen, till och med av en skiva ekologiskt, fint surdegsbröd. Förresten är detta intressant: de skadliga ämnena sitter främst i skalet på fröet. Alltså innehåller fullkornsprodukter mer av dessa, medan bröd gjort på vitt mjöl inte innehåller så mycket eftersom skalet tagits bort. Detta har jag märkt, jag kan äta lite vitt bröd och det går ganska bra, men grovt bröd är mycket värre. Knasigt när man blir ilurad från höger och vänster att fullkorn är så himla bra. Vill man ha fibrer kan man äta grönsaker, punkt.

Detta groddbröd fungerar alltså utmärkt för magen, och det är väldigt gott och saftigt också. Mmm… med getfärskost, gurkskivor och en touch av örtsalt.

DSC00609



Kommentera

