Amerikanska pannkakor

Åh, detta är det absolut bästa receptet jag testat på pannkakor utan mjöl och mjölk!
Jag fick det av en vän för jättelänge sedan, men har inte kommit till skott med att köpa psylliumfrön förrän nu.
Jag har provat diverse pannkaksrecept med pumpapuré, kokos, banan och allt möjligt. Alla har blivit ganska goda, men inte helt perfekta. De har ofta smakat lite för äggigt för mig smak. Men detta recept med psylliumfrön gör att de blir jättefluffiga och sååå goda! Smakar nästan som banansockerkaka. Nu råkade jag bränna mina lite, men jag ville ändå dela med mig av receptet och en bild för de blev så goda. Så bortse från den förkolnade ytan och spana in hur fluffiga de är:

DSC00613

Jag har toppat dem med agavesirap, hasselnötsmör och torkade mullbär.

Recept för 3 – 4 amerikanska pannkakor:

2 vispade ägg
0,5 dl mandelmjöl (fast jag tog majsmjöl och det funkade också)
1 tsk malda psylliumfrön (fiberhusk)
en mosad banan

Blanda alla ingredienser och låt svälla en liten stund. Stek i smör eller kokosolja på medelvärme.
Jag tror jag ska prova att ha lite kardemumma i smeten nästa gång. Min vän tipsade också om att krydda dem med kanel eller saffran och vanilj.



Kommentera

