Mot nya äventyr

Redan när jag åkte hem från vipassanacentret för en månad sedan visste jag att jag ville tillbaka om inte alltför lång tid.
Nästa vecka har jag hållit öppen för ett eventuellt jobb; att undervisa en dansworkshop i Nürnberg. Men det blev inte av till sist, och plötsligt hade jag massa ledig tid utan något inplanerat. I torsdags tänkte jag för mig själv ”Kanske det är en kurs som passar in med dagarna jag är ledig. Kanske jag tar och åker dit om det är så.”

Men först gick jag på en invigning av en koreansk filmfestival här i Berlin, det var väldigt trevligt och jag kände mig så glad. När jag steg av U-bahn-en vid min hållplats slog jag till och köpte en pizzaslice på det där stället precis vid uppgången. Jag gick långsamt, långsamt hemåt i den ljumna natten samtidigt som jag åt på min pizza. Plötsligt kände jag mig bara sådär otroligt lycklig. I hela mig. Jag kände någon slags förväntan. Något som sa inom mig: ”Det är nu! Livet är nu! Livet är ett äventyr! Någonting är på gång!”
Det första jag gjorde när jag kom hem var att slå på datorn och gå in på Dhamma Sobhana-centrets hemsida. Där var den. Kursen som låg exakt de datum jag är ledig. Jag är ledig i tretton dagar, och det tar tolv dagar att göra en tiodagarskurs eftersom man kommer dagen innan kursen börjar och åker en dag efter kursens slut.

Måste ha varit ett tecken från buddan ändå… hihi.

Så som ni förstår var det inte ett svårt beslut att fatta. På onsdag åker jag. Jag ska serva på kursen, eftersom den var fullbokad. Så jag ska hjälpa till i köket. Jag är faktiskt glad att det blev så, fastän jag hade tänkt mig att sitta även denna kurs. Jag kommer att meditera en del, men såklart inte så mycket som tio timmar om dagen. Men det känns väldigt fint att kunna ge något tillbaka, och jag tror att det kommer bli jättebra.

Ja. Så kan det gå!


6 kommentarer on “Mot nya äventyr”

  1. Jenny Z skriver:

    Så perfekt, självklart var det precis det som var meningen! Jag har önskat i snart sju år att jag ska åka på vipassana igen, men det har inte blivit av. Och nu med småbarn känns det ganska avlägset… Det kommer när det är dags antar jag. Ha en fin ledighet.

    • Ja, det var nog meningen.🙂
      Förstår att det inte känns så aktuellt med små barn. En kvinna var faktiskt på kursen med sin 16-åriga dotter, det tyckte jag var coolt.
      Ha det fint du också!

  2. stina skriver:

    Hej
    Kom in på din blogg när jag googlade när jag sökte på ”hur man kan tvätta sitt hår naturligt”

    Blev glad över all fin läsning du har på din blogg! vill inte sluta läsa. Jag mediterar också och läser mycket om buddhismen🙂 Kommer läsa mer av din blogg! TACK!

    Tvättar du fortfarande inte med schampo? funkar bra?

    • Hej Stina, jag heter också Stina🙂
      Roligt att du gillar bloggen!

      Inget schampo så långt ögat kan nå, men nu i vinter har jag gjort oljeinpackning då och då, så då har jag tvättat med olivtvål efter det. Och ibland slår jag till med en bikarbonattvätt, och ibland bara vatten. Funkar hur bra som helst!

      Har även gått tillbaka till att skölja med äppelcidervinäger, tycker att håret blir så himla fint av det!

  3. stina skriver:

    🙂 Stina är fint!

    Känner mig lite lurad !! Tänk att jag använt schampoo hela mitt liv och så behöver man inte 🙂 Ska testa nu att köra naturligt. Får se om det går.

    Om du har tid, ork,lust så blir jag jätte glad om du skulle vilja maila mig. Hittar inte någon mailadress här?
    Det är så att jag skulle vilja ha någon att utbyta tankar med. Jag har på senare tid blivit intresserad av meditation och buddhism (som jag skrev tidigare) Så det skulle vara skönt att ha någon som jag skulle kunna bolla med.🙂
    Men bara om du har tid och lust🙂

    Ha en fin kväll


Kommentera

