Vad hände med utmaningen?

Hur gick det för er som antog 30-dagarsutmaningen?
Jag är nyfiken!

Själv hade jag ju som mål att sjunga varje dag och att äta middag omkring klockan 18 varje dag. Det gick väldigt bra tills jag efter två veckor bestämde mig för att åka till meditationscentret. Eller, jag åt ju middag klockan fem där, så den utmaningen rodde jag faktiskt i hamn. Men det hade nog inte varit så jättepoppis att brista ut i sång mitt i den stilla medidationsatmosfären, hehe. Så jag sjöng bara i två veckor.

Att äta tidigare middag var väldigt bra. Nu efteråt har jag inte gått efter klockan, men jag har varit mycket mer uppmärksam på när jag börjar bli hungrig framåt kvällen, och då äter jag middag i stället för att ta ett mellanmål och vänta med middagen till senare.

Jag har inte fortsatt att sjunga. Jag har rest mycket den senaste tiden, och bott tillsammans med andra, och är för blyg för att sjunga när jag inte är ensam. Och sångprojektet var nog mer för att testa hur det känns. Det var bra och kul, och jag kände att min röst blev säkrare. Jag planerar att ta lite fler sånglektioner när jag kommer tillbaka till Berlin i augusti. Det jag gillar mest är att känna hur olika toner vibrerar inuti huvudet och ansiktet. Så intressant!

En sak jag kom att tänka på som kan vara till hjälp för er som vill göra en trettiodagarsutmaning: Välj något som inte tar lång tid att göra. Mitt lilla ”sångövningsprogram” tar ungefär 15 minuter, och efter det sjöng jag oftast längre. Men det är väldigt bra att veta att det bara tar 15 minuter. Då finns det inte så många ursäkter som ”jag hinner inte” eller ”jag är så trött”. För 15 minuter kan man ju alltid hitta, varje dag. Det hjälpte i alla fall mig de gånger jag inte hade lust att sjunga, att tänka att det tar ju faktiskt bara en kvart.

Och en annan sak jag funderar på: Nästan varje dag kände jag åh, nej jag har ingen kust att sjunga. Men så gjorde jag det ändå. Och så var det jättekul! Och jag höll nästan alltid på längre än 15 minuter är jag väl kom igång. Det kändes så bra i kroppen och så roligt. Men så nästa dag kände jag igen ”näää… har ingen lust”. Varför är det så? Jag förstår inte. Är det bara någon slags lättja? Något slags motstånd. Hm.


6 kommentarer on “Vad hände med utmaningen?”

  1. Linnéa skriver:

    Åh, sång som är så härligt.
    Jag sjunger nästan jämt, kan hålla på med något helt annat för att plötsligt stanna upp och höra att jag sjungit en hel sång utan att vara medveten om det. Haha, nästan som när man hör en sång på radion och tänker: ”vad är det för en sång?” bara att man inser att man själv sjunger😉 Knasigt!
    Angående 30-dagarsutmaningen så hade jag som utmaning att käka rawfood frukost varje morgon samt att låta kvällsmaten vara inspirerad av paleo-konceptet.
    Det gick inte som planerat, men kanske bättre?
    Rawfood blev det inte så länge, men å andra sidan mer varierad och spännande nyttiga frukostar. (Viktigast av allt, jag äter frukost varje morgon för första gången i hundra år!)
    Mår superbra av det!
    Paleo-utmaningen gick mycket bättre. Jag och min pojkvän njuter mer av mat nu, det smakar bättre, ser godare ut, och vi mår så mycket bättre av denna typ av kost.
    Jag har dessutom nästan fullständigt uteslutit mjölkprodukter ur kosten samt vete och korn.
    Det är också i så stor utsträckning som möjligt ekologiska varor i vår kyl och frys.
    Det känns som att allt hänger ihop och jag får mer och mer lust, inspiration samt förstående för hur allt hänger ihop… Så tusen tack för uppmaningen!

    Kram/Linnéa

    • Haha, vad härligt att du sjunger🙂

      Och så intressant att läsa om din utmaning. Spännande att resultatet kanske inte alltid blir som man tänkt sig, men huvudsaken är ju att man blir mer medveten om det specifika område utmaningen ligger i.
      Ja, jag håller med om att en av de största poängerna med att äta mer naturligt och hälsosamt är att det ser så gott ut och smakar så gott. Och man blir glad av det🙂 Mer livsnjutning helt enkelt!
      Tack för att du delade med dig! Kram

  2. stina skriver:

    Jag tror du har en bra poäng i att utmaningen bara ska ta 15 min🙂

    Jag tog lite för mycket utmaning. Gå upp kl 05 – meditera, yoga och promenera 1 timme varje dag🙂
    Jag har inte kommit upp kl 5 men har kommut upp tidigare än jag brukar… Jag har mediterat en del men tyvärr inte varje dag, yogan har bara kört litelitelite🙂

    Mannen min hade utmaningen att läsa en bok varje dag (cirka en timme) – han har läst nästan varje dag.

    Vi har i 14 dagar kvar på våran utmaning…🙂

    Tack för inspirationen!

    • Ja, det är nog bra att inte sätta upp alltför ambitiösa mål… Men en liten förändring mot målet är ju alltid ett bra steg i rätt riktning.

      Lycka till med de återstående 14 dagarna!

  3. Linnéa skriver:

    Kikar in och önskar glad midsommar! Vi som inte bor i Sverige längre får göra vad vi kan med traditionen! Själv ska jag undervisa Danskarna i sill och potatis, inte så mycket paleo i det men men!😉 Kram

    • Tack!!!
      Haha, hoppas det uppskattas av dina danska vänner🙂

      Just nu är jag ju faktiskt i Sverige. Fast jag har varit på vipassanacentret i helgen, så det blev inte så mycket midsommarfirande, men däremot storstädning av köket och en utflykt till ett fint naturreservat i närheten.
      Kram!


Kommentera

