Schampo!?

Jag trodde väl aldrig att ett schampo skulle leta sig in inom denna bloggs fyra väggar, men nu händer just det.
Min vän har använt Urtekrams schampo ett tag och är supernöjd, så jag rekommenderade det till min mamma som ville övergå till ett eko/naturligt schampo. Och nu när jag är på besök hos henne passade jag på att testa det på mitt hår som inte sett schampolödder på över två år.
Jag är mycket nöjd med resultatet! Håret blir rent och lent och glansigt. Så om ni inte är beredda att gå hela vägen med bikarbonat och grejer ännu, så rekommenderar jag detta:

Bara att löddra loss! Men glöm inte sviiinhårsborsten.

Just det: Jag är alltså inte på något sätt sponsrad av Urtekram. Det skulle ju gå emot hela poängen med den här bloggen, som ni kanske förstår.


15 kommentarer on “Schampo!?”

  1. Felicia skriver:

    Jag fick mjäll för första gången i mitt liv (i samband med att jag snaggade mig) då jag hade använt bikarbonat ett tag – jag fick för torr hårbottnen helt enkelt. Under flera månader använde jag bara olja, och ibland naturtvål (eftersom jag knappt hade något hår), vilket var väldigt nyttigt för hårbottnen, men gav sån flottig look, och ibland detta schampoot.
    Är på g att beställa en blacksoap och arganolja. Tills dess har jag använt det här schampoot igen, som jag också gillar, men är nästan på gränsen för uttorkande för mig.

    • Ja, bikarbonat kan vara ganska uttorkande.
      Jag har samma erfarenhet av oljan, det känns superbra, men svårt att få ur den ur håret.

      Du kanske kan testa med honung? Jag har bara provat det en gång och det var bra tycker jag. Honung är ju milt och inte uttorkande.
      I så fall, ta en msk honung, rör ut i lite ljummet vatten och fördela i torrt hår. Låt verka i några minuter och skölj ur som vanligt.

      Hoppas du hittar något som funkar!

  2. Man kan använda såpnejlika. Den växer mer eller mindre vilt. Gnider man växten mellan fingrarna blir det en vätska som man kan tvätta med. Den heter saponaria på latin som ju liknar ordet shampoo.

  3. Evelina skriver:

    I det är sls i det för schampot!!

  4. Lisa skriver:

    Jag håller på o velar med mitt hår något såpass för tillfället… Har efter många kurer av div tvättrutiner fått mjäll och kli i hårbottnen o det gör mig tokig! Har testat både mjöl, såpa o olivtvål, men inget funkar till 100%. Antar att huden blev irriterad o nu reagerar mot mitt experimenterande😉 har iaf använt diskmedel de två senaste tvättarna för att få ur allt o nu ska jag testa WO. Hoppas det hjälper!!

    Förresten, har du någon mejladress man kan skriva till vid frågor o funderingar?

    Kram Lisa

    • Hej!
      Du kanske kan testa en oljeinpackning med valfri vegetabilisk olja. Fast oljan blir nog svår att få ur håret med bara vatten.

      Annars verkar ju WO vettigt, det måste ju vara det mest skonsamma.

      Jag har precis börjat få liknande frågor, men jag har beslutat att jag tar bara emot frågor här på bloggen. I alla fall tills vidare Annars blir det för mycket pliktkänsla för mig tror jag. men har du frågor, så skriv gärna i kommentarsfälten.
      Kram!

  5. Petra skriver:

    Reagerade ditt hår eller din hårbotten på att använda schampo efter två år utan? Liksom, blev det t.ex. fett snabbare än vanligt eller märkte du ingen skillnad?🙂

  6. Elin skriver:

    Kul att du gillar schampoot! Jag har inte testat det själv men däremot balsamet i samma serie som jag använder ihop med Weledas rosmarinschampoo och jag gillar det mycket!

  7. Sara skriver:

    Hej, tack för en bra blogg! har på senare tid börjat intressera mig mer för naturlig hårvård eftersom jag lätt får torrt hår och kliande hårbotten. Har letat mycket på nätet efter bra produkter och tips. Efter den information jag hittat från flera källor bland annat denna sidan kom jag fram till att testa naturliga schampon. Jag funderar på att testa bentley organic mot torrt och skadat hår, är det ett bra val?

    • Hej Sara,

      Det låter som en bra idé att testa naturlig hårvård.
      Tyvärr har jag ingen aning om om det schampot är bra, jag har själv inte använt annat än schampot här ovan på över två år. Men däremot tror jag att du kan hitta många bra tips på Emma Granaths blogg (se länklistan till höger). Hon vet vad hon snackar om och allt hon rekommenderar är naturkosmetiskt och innehåller bara bra grejer.
      Lycka till!


Kommentera

