Vem lyssnar du på?

Det här med att välja sina vänner blir extra viktigt när något dramatiskt händer i ens liv. Det var inte så lätt alltid att berätta för andra att min pojkvän varit otrogen och vi skulle göra slut.
Det är en enorm skillnad på de vänner som blandar in sina egna känslomässiga sår i min berättelse och får dramat att eskalera, och de som kan se mitt drama från ett mer upphöjt perspektiv och erbjuda kärleksfull medkänsla utan att tycka synd om mig.

Till exempel fick jag kommentarer om att detta kommer göra riktigt, riktigt ont, och förmodligen kommer det att gå ett bra tag innan allt blir bra igen. Och att i och med detta som hänt kommer min tillit i mina kommande kärleksförhållanden vara totalförstörd.
Och såklart oändliga haranger om vilket jäkla svin min expojkvän är, vilket verkligen inte hjälper mig på något sätt, snarare tvärtom. Att känna hat mot någon skadar i första hand en själv.
När jag nu tänker tillbaka på dessa uttalanden kan jag se att de som sa dem såklart refererar till sina egna känslomässiga sår och rädslor. Det har alltså inget med mig att göra.

Men så fanns det ju några guldkorn som gav mig ett enormt stöd. Jag ringde till en vän och grät och kände mig värdelös. Hon sa ”Kom hit så dricker vi lite vin och jag ska inte vara någon himla hejarklack, du får vara precis så ledsen som du behöver.” När jag senare sa till henne att jag inte orkar må dåligt över detta mer, måste det komma en låååång deppig period i mörker i mitt liv nu? Jag vill bara leva. Måste jag må dåligt? Då sa hon lugnt och med eftertryck ”Nej. Det måste du inte.”
Då bestämde jag mig för att strunta i den där depressionen och fundera på vad för roliga saker jag vill göra härnäst.

Ett annat underbart exempel är en av mina vänner som tillsammans med sin flickvän planerade att komma och hälsa på i Berlin i Augusti. Jag skrev bara kort till dem att jag och min kille gjort slut och att jag kommer att stanna i Sverige ett tag till. Spana in svaret som jag fick:

Hi Stina!! I am sorry to hear this, but only for a moment! because i believe more that what happened between you and Markus is only a next step in your lives, and of course great things await for you!! It just seems ”bad”, but its only a new door for something great! I think we all know that there are also bigger lines in life, which always seem to be for our own best, we just cannot see it sometimes in the situation! We have a friend, who separated from the ”love of her life”, and said that she cannot fall in love with anyone after that, and few months later she found her future husband that is just perfect for her! And as Maria told already, we have been planning to separate for long time already! we dont know yet when, but we know we will, because we both know that there is something else written for us too! So no worries i say, just see what happens! and I hope we all meet soon, as singles or couples or whatever, doesn’t matter!

Haha, vad lycklig jag är att jag manifesterat dessa underbara människor till min verklighet!!!
Det har fått mig att förstå vilken slags vän jag själv vill vara.

Välj era vänner noggrant. Det är mitt råd.



Kommentera

