Eukalyptusdeo

Hurra!

Bloggen fyllde två år i går! (Tur att wordpress påminner en om sånt alltså.) Det tycker jag att vi firar med ett recept på den ultimata hemmagjorda deon! På allvar. Ni kan sluta leta nu. Jag vet att många har problem med att hitta en naturkosmetisk deo som funkar. Själv har jag faktiskt inte haft det problemet, men jag brukade inte alltid använda deo innan jag bytte till naturliga produkter heller. Det verkar som att min svett inte luktar så mycket. Kanske för att jag tränar mycket och svettas mycket. Då blir svetten mest bara vatten känns det som. Eller så är det för att jag har ett så fräscht och ogrumlat inre vilket manifesteras i odoftande svett. Hehe. I vilket fall som helst har en liten klick kokosolja i vardera armhålan funkat bra för mig. Men en vän till mig har testat det mesta, och hon har inte blivit nöjd. Och eftersom jag inte tycker att mina vänner (eller någon annan heller för den delen) ska gå runt och rolla sig med aluminium och annat hemskt bestämde jag mig för att göra en deo till henne som skulle funka. Då fick jag en snilleblixt: Eukalyptusolja tar bort dålig lukt! Just det! Jag kom ihåg att jag läst det någonstans. Fråga mig inte hur det fungerar, men fungerar gör det.

DSC00719

Så det enda man behöver för att göra deon är eterisk olja från eukalyptus och vanlig kallpressad kokosolja. Men om man vill göra det lite extra trevligt kan man ta i några andra eteriska oljor också. Jag tycker att rosmarin passar väldigt fint med eukalyptus, och någon citrusolja till det är mycket bra. Och lavendel passar till allt och är alltid bra. Så jag hade eukalyptus, rosmarin, mandarin och lavendel i min.

Ta en liten burk, jag tycker att de där små glasburkarna man köper vaniljpulver i är perfekta. Fyll den med kokosolja. För att göra kokosoljan flytande, ställ burken i en skål med varmt vatten en stund. Rör sedan i de eteriska oljorna. Börja med ca tre-fyra droppar av varje, sen kan man ju lukta sig till rätt mängd. Låt svalna och stelna. Smörj en liten klick i varje armhåla.

Så himla lätt, eller hur?


9 kommentarer on “Eukalyptusdeo”

  1. Lagerstedt skriver:

    Himla enkelt! Ska testas!

  2. bydraganababic skriver:

    Du är la bäst! Jag ska göra en ny sats när jag kommer hem från centret, och kanske skaffa en lite finare burk🙂 Stort grattis till bloggen, jag har hört att den förändrar människors liv!! Vi hörs efter tystlägret🙂

    • Bäst kan du va själv🙂
      Oj, det var värst!!!🙂 Bloggen tackar och bugar.
      Ja, tänk när jag skulle på tystläger första gången, då trodde du nog inte att du själv skulle göra samma sak bara ett halvår senare🙂 Tänk vad underbart oförutsägbart livet är. Jag kommer att tänka på dig!❤

  3. […] bra det kan bli! Och när du ändå är igång – varför inte göra en ansiktsmask eller en deo […]

  4. Helena skriver:

    Tips är att även blanda i lite bikarbonat som också tar bort lukt och blanda i lite arrowrot som också ska ha antibakteriella egenskaper men som gör deon lite fastare… Själv är jag försiktig med de eteriska oljorna då min man är allergisk mot parfym och jag vill ju så klart att han också ska kunna använda den!😉
    Super trevlig blogg du har, just upptäckt den!🙂

  5. […] PS: And here’s the recipe for the EucaDeo: Melt 12 g coconut oil in a water bath. Add 7 drops of eucaluptus essential oil. Fill into a small glass jar, and let it cool off (harden). Rub a tiny amount into your armpit. Credits to: Ett Annat Sätt Att Leva […]

  6. Sabina skriver:

    Hej! Som du ser ovan, har jag tagit mig friheten att sprida din kanonbra eukalyptus-deodorant via min egen blogg😉 Jag började köra med den i höstas och lyckades få dottern och några vänner att testa den och alla är jätteentusiastiska. Så TACK till dig för att du la upp den på din blogg!🙂


Kommentera

