Tigerbalsam som universalmedicin

Dags att slå ett slag för tigerbalsamet! Det hjälper mot så mycket, jag har alltid en burk i väskan.

Tigerbalsam är en salva med stark koncentration av eteriska oljor. Innehållet kan variera mellan olika märken, men alla innehåller kamfer.

Det finns två olika slags tigerbalsam, ett rött, som är värmande, och ett vitt, som är kylande. Den största skillnaden är att det röda innehåller kanelolja. Jag skulle säga att det vita funkar till allt, men att det röda kanske är lite skönare till stela muskler, särskilt under de kalla månaderna.

Själv har jag ett grönt, som också är svalkande liksom det vita. Köpte det i Thailand i vintras och den här lilla burken har tjänat mig så väl de senaste månaderna!

DSC00728

Såhär använder jag tigerbalsam:

Mot myggbett – bara att smörja in så snart efter myggan har stuckit. Funkar superbra.

Åsk-huvudvärk – Jag kan vara väldigt känslig för när det är mycket tryck i luften, sådär på sommaren när det är åska i knutarna. Då får jag ofta ont i huvudet. Men så i somras gjorde jag upptäckten att det hjälper att massera in tigerbalsam på tinnangarna och ev i pannan. Så bra!
Och det funkar ju på annan slags huvudvärk också såklart. Man kan ta lite vid hårfästet i nacken också om man har spänningar där.

Förkylning/ont i halsen – Om jag har ont i alsen smörjer jag in den med tigerbalsam. Och jag är snuvig är det bra att smörja in bröstet innan jag går och lägger mig, så andas jag in ångorna som är slemlösande.

Illamående/åksjuka – perfekt på resan om man känner sig lite illamående. Jag brukar ta lite i tinningarna och sedan lite på fingrarna som jag sitter och andas in i djupa andetag.
Kan även vara ett trick för att lugna ner sina medresenärer, hehe.

Muskler – Jag har inte stela muskler så ofta, men i egenskap av danslärare är det fint att alltid kunna erbjuda lite lindring till slitna elever.

Jag tror nog att tigerbalsam skulle kunna ersätta mycket av användandet av värktabletter.
Dessutom skrämmer kamfern bort diverse oknytt på köpet!

”Kamfer kunde från 1800-talet mitt användes mot allt och för allt i europeiska hem. Det stoppades i madrasser, skåp och garderober som malmedel, i tapetklister och mellan golvtiljorna mot ohyra och i kamfercigaretter mot astma. Doften blev också oerhört populär i parfymer. Kanske var det kamferns höga moraliska kvalitet som övertygade mest: Inget kunde som ingnidning med kamferolja förebygga eller ta ner erektion. I England användes den flitigt på internatskolor, t. ex. pulveriserad i elevernas underkläder.
Den tidiga användningen i Sverige var som avskräckande medel mot farliga väsen, t. ex. i de trollpåsar barnen fick bära om halsen; kamfern luktade starkt och det räckte för att skrämma bort oknytt. Till storskalig användning kom kamfer under 1834 års koleraepidemi, då den röktes ihop med gamla hederliga medel som tjära och salpeter. Så länge svenskarna gjorde egna läkemedel, d.v.s. in på 1930-talet, köptes det på apotek och blandades till kamfersprit och kamferolja som masserades på det mesta som gjorde ont.”

Text från Shenet



Kommentera

