Daglig meditation – motivation och disciplin

Ni kanske undrar hur det går med min meditation? Tänkte väl det!

Jag har funderat mycket på det där med den dagliga rutinen de senaste veckorna. Jag servade en kurs på centret i september, precis innan jag åkte tillbaka till Berlin. Det fungerade som ett avstamp till att verkligen hålla de två dagliga timmarna, rutinen som under sommaren blev lite svajig. Typiskt förresten att det när man verkligen behöver meditationen som mest, är i princip omöjligt att sätta sig och meditera. Det kändes i alla fall så när hela livet blåste omkull, att jag blåste med i stället för att hitta ett ankare. Men, men. Man kan alltid börja om. Det är det som är det fina.

Precis innan jag åkte från centret pratade jag med Mårten. Han är en fin person. Jag frågade om han sitter två timmar om dagen, och han sa ”Ja, det är ett måste. Det var först när jag började göra det som jag verkligen började märka skillnad. Ibland är jag jättetrött när jag sätter mig på kvällen. Men det spelar ingen roll. Det viktiga är att jag gör det.”

Det blev en inspiration för mig. Och nu har jag faktiskt lyckats meditera de två timmarna nästan varje dag. Några dagar har det blivit en timme. Och det får vara okej det också.

Jag har ett litet disciplin-knep som hjälper mig, som jag vill dela med er:  Jag gör en liten ruta att kryssa i för varje meditation. Så att jag får en liten extra push för det känns ju så bra att kunna fylla i alla rutorna. Och det är bra för att då kan jag hålla koll och se i vilka perioder det är lättare/svårare att upprätthålla rutinen. Såhär:

DSC00731

Jag hittade ett vipassanaforum på internet där jag läste en tråd om hur man bibehåller en daglig meditationsrutin. Det verkar inte bara vara jag som funderar över detta. Ett av inläggen var så träffande:

”All physicians cure with unpleasant treatments. Therefore, to destroy a multitude of pains, a slight one must be endured. And what is this slight pain? Its the pain of getting your bum onto the cushion against the forces of boredom, distraction and ignorance.

Meditating daily can only be achieved if you meditate daily.”

Ja. Vill man meditera dagligen så måste man helt enkelt meditera varje dag. Så enkelt är det. Det går inte att komma ifrån att det behövs disciplin.

Man kan ju fråga sig om det är så viktigt att meditera varje dag. Och ja, för mig gör det väldigt stor skillnad. Det är faktiskt först nu jag börjat märka att jag verkligen kan behålla min balans i längre stunder under dagen. Inte för att de yttre omständigheterna i mitt liv gör mig lycklig och balanserad, även om jag såklart försöker fylla mitt liv med sånt jag tycker är fint och positivt. Jag känner mig mycket mindre beroende av det som sker runt omkring. Jag känner mer och mer hur viktigt det är för mig att leva ett enkelt liv. Få saker, få kläder. Enkel mat. Jag njuter av att plocka kastanjer från marken och känna dem i handen. Att stå och titta på månen.

Nu till något som verkligen rört sig i mina tankar: Motivation. När jag servade första gången var en norsk kille på centret, och han hade servat och mediterat väldigt mycket. En dag i köket hörde jag hur någon av de andra frågade honom om hur man upprätthåller en daglig rutin. Han svarade: ”En gång sa någon till mig: ”Du måste göra det till det viktigaste i ditt liv”. Och så tror jag att det är.”

Herregud. Tänkte jag. Det är väl ändå lite att ta i. Jag tycker minsann att det finns viktigare saker i mitt liv än att meditera. Verkligen viktigare saker.

Men……. de där orden dröjde sig kvar, för att dyka upp lite då och då som en envis fluga. Det viktigaste i mitt liv. Hm.
Han verkade så säker när han sa de orden.

Långsamt, långsamt har det sjunkit in. Denna sommar, när allt jag trodde var fastlagt och säkert helt plötsligt visade sig vara föränderligt och mattan av inbillad trygghet drogs undan under mina fötter.
Vad fanns kvar då? Vad kunde jag luta mig mot. Det finns mycket att luta sig mot. Men det mesta kan bara hålla en under en kort tid. Familj, vänner, dans, resor, sex, alkohol, cigaretter, mat, musik, underhållning. Allt det hjälper bara en stund.
Men sen.
Vad är det som finns kvar då?

Jo. Jag själv. Jag och mitt irrande sinne, mina tankespöken, rädslor och besvikelser.

Men också:
Jag, Jag själv. Jag som känner kärlek. Jag och min förmåga att se det ljusa, det vackra. Jag som kan vara i varandet. Vila i nuet. Jag som är trygg. Tryggare än aldrig förr i vetskapen att jag är trygg. Det finns inget som skulle kunna göra mig illa. Inget kan skada mig. För jag är ju ljus. Det skulle vara som att försöka skicka mörker till en ljuslåga. Det går inte. Ljuset lyser upp mörkret och mörkret kan inte överskugga ljuset.
På det sättet är jag ljus. Det finns ingenting någonsin att vara rädd för.

Vilken version av mig själv jag kommer att uppleva beror på vilken jag ger näring. Och det är genom meditationen jag ger näring till ljuset i mig.

Vilken välsignelse att den där falska trygghetsmattan drogs undan. Vad jag är lyckligt lottad!!!
Tänk att därunder skulle finnas en verklig trygghet, inte en matta, utan en ocean, en aldrig sinande källa av verklig trygghet, verklig tillit. Som finns där, inte villkorligt, inte på grund av några specifika omständigheter. Den bara är för att den är.
Precis som ovillkorlig kärlek. Den bara finns till för att den gör det.

Just därför är meditation det viktigaste i mitt liv. Inte för att meditationen är målet i sig. Men för att jag är det enda som finns kvar. Om jag ska kunna hålla mig själv. Då måste jag kunna vara i ljuset som finns inom mig. Det är viktigare än allt annat.

Det är den sanna motivationen. Tillsammans med en gnutta disciplin är den nog receptet på hur man upprätthåller en daglig meditationsrutin.
Ofta säger folk att man ska börja med att motivera sig, så kommer disciplinen efter. Men jag tror att det går lika bra tvärt om. Skapa en disciplin, och om tekniken fungerar, då kommer motivationen.


2 kommentarer on “Daglig meditation – motivation och disciplin”

  1. Sofia Elfrida skriver:

    Ja, precis.
    Jag ser det som självkärlek. Det är ju min kropp jag ska leva i hela livet, mitt sinne jag ska leva med och min själ som är förevigt.
    Jag har varit på kurs hos Zoë ganska nyligen (rekommenderas! Zoeland.se) och fått inspiration och kunskap. Jag vill verkligen vilja vara mig, i min kropp och älska mig själv helt och självklart.
    Vilket bättre sätt att ta hand om sig och visa självkärlek?

    • Ja, man kommer ju aldrig kunna ”komma undan” att vara med sig själv. Så livet blir ju ganska mycket trevligare när det känns okej att vara i sitt eget sällskap🙂
      Kan inte tänka mig ett bättre sätt att leva . Fantastiskt att du har hittat inspiration och kunskap till den insikten🙂


Kommentera

