Poängen med yoga (och poängen med allt)

Jag tror jag har fattat den viktiga poängen med yoga som tidigare gått mig förbi!

Poängen är inte att kunna göra avancerade asanas. Poängen är, precis som i meditation, att se saker som de verkligen är. Det betyder att känns det skönt så känns det skönt. Gör det ont så gör det ont. Sträcker det så sträcker det. Känner man sig svag så känner man sig svag. Men oavsett vad kan man bevara sin sinnesjämvikt i förhållande till situationen.

Genom det kan man också uppleva sanningen att allt är föränderligt. Någonting känns på ett visst sätt, men om jag bara låter det vara som det är kommer det att förändras.

Aha! Det är det som är grejen. Annars blir yogan bara som en slags gympa som i och för sig kan vara bra för kroppen, men utan att gå in på ett djupare plan.

Alltså renar man sinnet med yoga.

Detta citat skulle lika gärna vara taget ur en bok om alexanderteknik. Det är precis det det handlar om. Men lite olika sätt att ta sig dit.

yoga is

Och en annan sak som blivit väldigt tydlig för mig: Att arbeta med kroppen är viktigt, för det är där vi får tillgång till våra invanda mönster. Jag tror att all obearbetad sorg och smärta finns lagrad i kroppens vävnader. Vissa kroppsdelar är särskilt förknippade med vissa känslor. Som till exempel käkarna och ilska.

Därför: när man gör en yogaställning (eller dansar eller vad det nu är man gör) som petar lite på de där stelnade platserna inuti, så får man en chans att läka. Inte genom att uttrycka smärtan eller att trycka tillbaka den, utan genom att observera utan att reagera. Smärtan kan få komma upp till ytan för att sjunka undan.Detta är precis det som händer i vipassanameditation när man ”scannar” kroppen om och om igen.

Och det är det som händer i dans också, men om man inte har en teknik eller lärare som lär en att observera med ett balanserat sinne kommer man bara att reagera vanemässigt och inte bli fri från gamla mönster. Detta är precis vad som har hänt mig. Alla dessa år som jag ökat min kroppsmedvetenhet. Jag tror att jag hela tiden sökt det där andra. Läkandet. Men inte förstått hur det hänger ihop.

Men nu ser jag en tydlig linje, från dansen till alexandertekniken, till meditationen, till yogan. Det är samma sak.

Kanske olika tekniker är olika effektiva för olika människor. Eller olika effektiva i olika perioder i livet för samma människa. Personligen tror jag att det jag sökte i alexandertekniken är precis det jag hittade i meditationen. Fast det visste jag inte från början. Meditationen är mycket effektivare för mig att nå dit jag söker. Men utan att ha lärt mig alexanderteknik i ett och ett halvt år skulle jag inte ha kommit dit. Och utan att ha dansat i så många år skulle jag inte ha kommit till alexandertekniken.

Så. Allt hänger ihop. Och nu står jag här. Med flera fantastiska tekniker som jag kan dyka djupt djupt in i. Vilken gåva!

Tänk att gå in i dansen med den närvaron jag utvecklar med de andra teknikerna. Och tänk att i framtiden kunna undervisa i alexanderteknik med sinnesjämvikt som kan smitta av sig till eleven. Att yoga och samtidigt observera förnimmelser på kroppen.

Några saker verkar återkomma, vilken teknik det än handlar om. Min lista:

– Du måste själv göra jobbet. Finns inga genvägar.

– Det är viktigt att ha en lärare som kan förklara, och en teknik att följa. Så slipper man göra onödiga misstag. De nödvändiga misstagen kommer ändå! Jag tycker att det känns extra vackert att förlita sig på mångtusenåriga tekniker. Inte för att tro blint på dem. Men när man märker att de fungerar blir man så fylld av tacksamhet och respekt.

– Det är viktigt att ha en rutin, och att upprätthålla den oavsett vad. Och att komma tillbaka till den när man misslyckas med att upprätthålla den.

– Det är någonting med upprepning som verkar viktigt också. Har inte klurat ut exakt hur.

Nu ska jag ta mig iväg till dagens yogapass. Namaste!


7 kommentarer on “Poängen med yoga (och poängen med allt)”

  1. bohemianmaggie skriver:

    Ja! Jag uppskattar förstås att man blir stark och mjuk av yoga, men mest gillar jag balansen som får. Just det där att bevara en sinnesbalans i situationer som förändras och att allt är tillåtet i yoga. Man får vara stel, det får göra ont, man får böja sig så långt det går. Det är inte en rak linje framåt och uppåt, utan man måste lyssna på kroppen.

  2. Klara skriver:

    Utifrån en yoginis perspektiv är det precis så! Målet med yoga är inte asana. Asana är ett verktyg vi använder för att stilla sinnet. Meditation är ett annat verktyg. Men syftet med asana och meditation är det samma🙂

    • 🙂 Det är fantastiskt🙂 Allt känns så klart. Även om det är en lång väg som bara kan gås ett steg i taget så är jag så tacksam över att i alla fall vara på den vägen🙂

      Viktigt att inte fastna i själva verktygen, utan att komma ihåg att de är just verktyg. Om än fantastiska sådana.

  3. Så bra ord, så rätt. Yoga förändrar hela mitt liv, varje dag, min personliga utveckling och sättet på hur jag ser på världen.

  4. Milea skriver:

    Tack för det här inlägget! Det här ska jag berätta för mina klienter🙂


Kommentera

