Plats för meditation

I rummet som jag hyr sedan ett par månader tillbaka har jag inrättat en meditationshörna. Det är väldigt skönt att ha kuddarna redo så att jag bara kan placera mig själv när det är dags. Jag tror att det är bra att ha specifik plats för meditation, en plats som känns lugn, en plats där man bara mediterar och inte gör något annat. Och kanske kan man bli mer motiverad att sätta sig om man gör det vackert. Kan vara värt att testa! Såhär fint har jag gjort det:

DSC00725

Ett bivaxljus, rökelse, min lilla buddha och en ros jag fick av Steffi på premiären.
Och så hittade jag ett fårskinn här i en garderob. Mjukt och bra!

Jag tror att det gör något speciellt med atmosfären i ett rum där någon mediterar. Något som blir väldigt påtagligt när man kommer till vipassanacentret. Det känns väldigt fint att kunna skapa den energin i sitt hem.

Jag har funderat lite på vilka tidspunkter som är bäst att meditera på. Inom den gren av vipassana som jag lärt mig brukar man säga morgon och kväll, men när på morgonen och när på kvällen?

På morgonen har jag kommit fram till att det är bäst att göra det så snart efter uppvaknandet som möjligt. Så hinner inte sinnet börja vandra åt alla möjliga håll. I mitt fall blir det efter tandborstning och en kopp te.

På kvällen har jag kommit fram till att det inte funkar så bra att meditera precis innan jag ska gå och lägga mig. Det är väldigt stor risk att jag väntar för länge och så blir jag trött och det blir svårt med koncentrationen. Nej, det fungerar mycket bättre tidigt på kvällen, ungefär vi 17 – 18 tiden. Det blir som en inledning på kvällen, som att säga till sig själv att nu är dagen över, nu är det dags att varva ner. Jag tycker om det. Och så kan jag äta middag efteråt, så slipper jag meditera med magen full av mat.


2 kommentarer on “Plats för meditation”

  1. jencarl skriver:

    Åhh..jättefint!!:) Jag har också en liten ”hörna”längs en vägg….;) Jag håller medom tiderna också. Jag har ännu inte fått någon bra kvällsrutin…jagska prova runt 17 jag också😀

    Härligt fina att du är här…långt borta men precis så nära ..:)

    All Kärlek till dig❤

    • Hej!!!❤
      Hoppas allt är väl med dig! Ja, nära och samtidigt längt borta🙂
      Nej, kvällsrutinen är lite större utmaning… Men steg för steg hittar jag mitt sätt att göra det på. På tal om det är det dags… nu!🙂

      Metta! Peace! Love!


Kommentera

