En orubblig kraft

Oj, vilken respons det blev på förra inlägget. Vad glad jag blev!!! Det här ska bli så spännande!
Som sagt, det är bara att maila mig era funderingar så svarar jag.

En sak som jag själv funderar på: Det verkar som att de allra flesta vet vad det är de skulle behöva göra för att ta hand om sig själva bättre. Men att något stoppar dem från att göra det. Jag undrar varför det är så.

Kanske har det att göra med en grundläggande kärlek till sig själv. Att kärleksfullt ta hand om och vårda sig själv. Jag tror att vi inte prioriterar det tillräckligt. I stället underhåller vi oss med alla slags medel för att slippa möta, se och ta hand om oss själva.
Det verkar som att folk pratar mycket om att det är en sån stress och hets i samhället. Man jobbar och gör karriär. Så måste man gå och träna, laga mat från grunden, sätta surdegsbröd på jäsning och allt vad det nu kan vara och hålla sig fräsch och fin. Så brukar det låta. Men det är alltid utifrån perspektivet att man har det där pressen utifrån.
Hur skulle det vara om man kände behovet och motivationen inifrån istället?
Ärligt talat så känner jag ingen press utifrån att jag ska vara lycklig och hälsosam. Jag väljer att göra saker som jag mår bra av. Punkt slut. Det är faktiskt inte så himla svårt. Men ok, om det innebär att man behöver ändra på massa av sina vanor och rutiner så kräver det lite tid och beslutsamhet. Men jag tror att när man väl börjat så rullar det på delvis av sig själv.
Samtidigt som det är en process som kommer att pågå livet ut och man blir förmodligen aldrig ”klar”…. men det är det som är det vackra. Att leva, att vara i den processen med medvetenhet.

Om man tycker att det är jobbigt med all press från samhället, sluta lyssna på samhället då!! Det är okej att gå sin egen väg. Man behöver inte göra som alla andra. Man kan skita i att läsa tidningen. Skita i att sminka sig. Skita i att skaffa massa nya prylar och kläder. Skita i att prata om oviktiga saker.
Och börja bry sig om sig själv och varandra. På riktigt. Lyssna på sig själv. Lyssna på andra. Med full uppmärksamhet. Det är så vi kan förändra världen.
Man måste vara lite tuff och säga nej till vissa saker. Saker som man egentligen inte behöver. Förenkla livet en smula. Så att man får plats själv.

Vi har alla hört det en miljon gånger; följ ditt hjärta.
Men vad innebär det egentligen?
Vad innebär det för dig?

Jag följer inte alltid mitt hjärta. För det kan vara jäkligt läskigt att göra det. Man blir sårbar. Men steg för steg, bit för bit. Så vågar jag mer och mer.
Och jag börjar ana att, som en väldigt vacker person skrev till mig, bakom sårbarheten döljer sig en orubblig kraft.

Och jag ser mig om och vet att jag inte är ensam. Det blir fler och fler. Som vågar steg för steg.

När vi har börjat bry oss om och ta hand om oss själva, då kommer vi också att börja bry oss om och ta hand om varandra.

Och då kan vi tillsammans göra den här världen till en väldigt vacker plats.


2 kommentarer on “En orubblig kraft”

  1. Fanny skriver:

    Hej!
    Din blogg är jättebra, och du verkar också vara jättebra.
    Tack för att du skriver så fint, du visar mig vägar jag inte vågar se åt annars och just detta inlägget berörde mig starkt.
    Lycka till med coachingen vilket jag är säker att du kommer göra bra, du kan inspirera så många människor, och hoppas att vi stöter på varandra någon gång i framtiden.
    Kramar, Fanny från malmö


Kommentera

