Att ge.

”Dear Jesus, I am sorry that we confused
presents with presence. So silly of us.”

 

Det börjar dra ihop sig till årets stora köpfest! Julen.

Jag hittade citatet ovan på facebook, kolla in Jeff Brown, han skriver väldigt fina saker.

Men varför välja mellan presents och presence, när man kan få båda??
Jag älskar att ge presenter. Fast jag tycker det är roligast att ge saker när det inte är jul eller någon fyller år, för då är det mer oväntat och folk blir ännu gladare.

Men alltså. Presenter och julklappar behöver ju inte innebära inköp av onödiga saker och miljöbelastning, snarare tvärt om! Man kan använda tillfället att inspirera någon till mer miljömedvetenhet.

Här är mina tips:

Gör din egen kokbok. Köp ett fint block och skriv ner dina vegetariska favoritrecept. Perfekt till någon som vill prova mer vegetarisk mat men inte vet i vilken ände hen ska börja. (Ett ypperligt tillfälle att pracka på någon sina egna ideal, hehe) Jag gjorde detta till min mamma för ett par år sedan, och det blev väldigt uppskattat. (Om du inte har egna recept, sno från en blogg! Exempelvis denna.)

Ge bort en kroppsskrubb. Här är receptet. Häll skrubben i en fin burk och skriv en fin etikett. Ekologiskt (om man väljer ekologisk olja och socker) och hemmagjort – så bra det kan bli!
Och när du ändå är igång – varför inte göra en ansiktsmask eller en deo också?

Eller till någon som ska ut ock resa – en grundande oljeblandning som hjälper mot jetlag.

Om man vill köpa något tycker jag det är bra att köpa saker som konsumeras. Alltså något som går att äta eller använda upp. Eller en upplevelse. Så bidrar man i alla fall inte till att de nära och kära samlar på sin massa onödiga prylar och får dålig feng shui-energi i sina hem.

Och presence. Närvaro. Så viktigt. Ge någon en stund av din dyrbara tid. Lyssna på någon, på riktigt. Ta dig tid att se någon i ögonen och bara vara. Att ge av sin tid, uppmärksamhet och kärlek. Det är den finaste julklappen!

Hur tänker ni omkring julklappar och presenter förresten? Har ni några tips? Skriv en kommentar så kan jag samla alla idéer i ett inlägg längre fram!


15 kommentarer on “Att ge.”

  1. jencarl skriver:

    Åhhhh Suuper bra tips!!:D TACK!!

    Kärlek!

  2. felicia skriver:

    Ja, så bra tankar. Har precis geggat ihop en egen deo (fast med bikarbonat och potatismjöl också) och funkar den bra kanske jag fixar fler och ger bort. Spännande!🙂

    I övrigt skulle jag gärna skippa julklappar helt, men mina föräldrar vill att vi håller fast vid dem av nån outgrundlig anledning. Till mina syskon blir det nån typ av välgörenhet i alla fall.

    För två år sen gick jag på konstfolkis och hade noll kronor att köpa klappar för, men desto mer tid och möjlighet att fixa egna. Så det gjorde jag till alla släktingar och det var så kul! Det kändes verkligen att brist på pengar tvingade fram min kreativitet. Det blev virkade vantar, screentryckta brevset och tryck på kläder gjorda av återvunnet material. Ska försöka göra något sånt även i år🙂

    • Hoppas deon blir bra🙂

      Just det, det har jag gjort något år. Köpt en get till en behövande familj någonstans i världen via Folkekirken i danmark. Det var en bra grej.

      Åh, vad kul, jag håller med, pengar kan göra en lite lat, och när man inte har dem så får man använda sin kreativitet. Låter som jättefina julklappar!
      Tack för tipsen🙂

  3. maria skriver:

    Varför inte ge bort det underbara knäckebrödet som du lagt ut recept på. Jag har bjudit många nu på det. Att få det knäckebrödet inslaget skulle göra många glada.

    • Haha, detta var roligt! För senare under dagen igår tänkte jag på just det!
      Jag gav bort en burk med dem till en vän en gång, då gjorde jag också en etikett där jag skrev ned receptet, som jag klistrade på burken med knäckebröden.

  4. Word på alla plan. Nu ska här finurlas med bra klappar. Tack för tips!

  5. Sunkan skriver:

    För drygt 15 år sedan hoppade jag av karusellen ”jul” o låter släkten härja bäst dom vill. Jag spenderar kvällen med tacos o en bra film. Julen är rent hitte på enligt mej. Jag mår såååå mycket bättre att bara få vara o njuta o skapa min egen helg🙂

  6. Sofia skriver:

    Superba tips på julklappar.
    Baka tvål och shampokaka är bra men då ska man ju börja några veckor innan ca 5.
    Baka eget läppsyl eller salva är bra dessa tider med vårar klimat.🙂

  7. Rasha skriver:

    åh blir sjukt varm och gosig i hjärtat när jag läser detta! så finfint stina🙂 tack för tipsen!
    Det skulle vara jätteroligt om du kunde skriva ett inlägg om feng shui och förklara the basics så att säga. har hört detta ord hela min uppväxt men aldrig fattat i praktiken vad det är. Jag har tänka köpa en bok men har liksom inte blivit av… Nu flyttar jag och min pojkvän in i en lägehnet den 20 december och det vore toppen att ha några feng-shui-pelare att tänka på . Om det nu finns sådana? //clueless…
    Kram!

    • Hm, jag kan faktiskt inte så mycket alls om feng shui… Har bara läst en bok, ”Rensa i röran med feng shui” av Karen Kingston. Och den handlar mest om att rensa ut gammalt skräp ur sitt liv, men den är väldigt bra och ger också en liten introduktion till grundprinciperna. Så den kan jag rekommendera.
      Men oftast är det väldigt logiska saker, typ ha inget hemma som get dig dålig energi, gör dig av med gammalt skräp osv. Jag tycker att man ofta kan känna själv om energin kan flöda fritt eller inte, typ om man har massa saker bakom en dörr stoppar det flödet, eller om man har grejer i hallen kan inte energin flöda i livet/blir svårt att släppa in nya saker….
      Ja, tänk typ att energin ska kunna flöda. Det tror jag är poängen. Hoppas det gick bra med flytten!
      Kram!

  8. Sofia skriver:

    Nästa år (för detta år är alla julklappar klara för längesedan) skall vi endast ge alla (vuxna) en hembakad tvål och cerat och en liten lapp där det står: i pr gjorde vi som Karl Bertil Jonsson och gav dina julklappar till de som behövde de. (Stadsmissionen).
    Ev kanske vi slänger med ett gåvobevis från IM, Naturskyddsföreningen, action sid eller liknande.

    • Låter ju superfint! Har faktiskt gjort nästan exakt så i år, vi skulle köpa en klapp för 300 kr i pappas släkt. Jag gav pengarna till vipassanacentret och ska göra en kroppsskrubb som personen får. Superbra!!!


Kommentera

