Att överleva vintern

Nu har vintern kommit på riktigt. Här är det kallt, torrt och blåsigt, något som kan få en vatatyp att vilja slänga sig på första bästa plan till vilken plats som helst med tropiskt klimat, eller i alla fall fly in i närmsta bastu och suga i sig fukt och värme.

Men lugn, det finns en del knep att ta till. Mitt absolut bästa är att smörja in kroppen med sesamolja. Det ger fantastiskt fint resultat, både för huden och för det allmänna välbefinnandet. Och för att få bästa möjliga effekt ska man mogna den. Det innebär att hetta upp den till hundra grader och sedan låta den svalna. Det är väldigt enkelt att göra och gör en ganska stor skillnad. Oljan går in i huden mycket lättare, och de positiva effekterna av oljan förstärks.

Gör såhär:
Använd kallpressad ekologisk sesamolja. (Den enda jag hittat i Sverige är Kung Markattas, på Ica Maxi.) Häll upp oljan i en kastrull och värm på svag värme tills den är hundra grader varm. Antingen kan man använda en stektermometer eller doppa en vattendroppe i grytan. När vattnet fräser och ångas upp har temperaturen nått hundra grader.
Tag av grytan från plattan omedelbart så att inte oljan fortsätter att värmas.
Låt svalna, tappa upp på en flaska.
Sedan är det bara att använda. Smörj in hela kroppen före eller efter dusch.
Här finns en lite mer ingående beskrivning på hur man gör en Abhyanga – ayurvedisk oljemassage.

Extra trevligt är det att värma oljan lite innan insmörjningen, då blir den smidigare och skönare. Det lättaste sättet är att ha lite olja i en burk eller mindre flaska, och ställa den i en kopp med varmt vatten (jag brukar ta från kranen) en stund.

Eventuellt kan man tillsätta någon eterisk olja.

Jag har en perfekt vinterkombination som jag älskar: Kanel, sandelträ och vetiver. (Ta några droppar av varje, men börja försiktigt eftersom de alla är ganska starka.)
De kommer alla från träd och har jordande effekter som ju är väldigt bra för en vataperson under vataårstid.

Vetiver är min absoluta favorit bland eteriska oljor. Jag tycker att den doftar helt underbart! Jag brukar använda den som parfym, jag gör en ganska koncentrerad blandning med lite sesamolja och ganska mycket vetiver. Det räcker med ett par droppar för att det ska dofta gott hela dagen, och så får man aromaterapi på köpet! Vetiver är jordande och centrerande, och stärker nervsystemet. Den har också effekten att skapa klarhet och kan vara till hjälp för att få kontakt med sitt syfte i livet. Den stärker också meditationen, och har i detta syfte använts traditionellt i Indien, där man under århundraden tillverkat mattor av vetiverrötter som man suttit på och mediterat.


8 kommentarer on “Att överleva vintern”

  1. felicia skriver:

    mm tack för detta. sitter i detta nu med isbitar till fötter krampaktigt hållande i min tekopp. kände i lördags att jag INTE ORKAR MED att vara kall och stel i flera månader till. kanske kan detta lindra. kram!

    • Jamen fötterna är alldeles särskilt viktiga! Smörj med sesamolja varje kväll. Det gör också att man blir lugn och harmonisk🙂
      Och ös på med strumpor och sockor, det gör jag! Köp stora kängor så du får plats med dubbla eller trippla par. Och ull ska det vara! Att vara varm om fötterna ska tas på allvar!!!🙂

      VARMA kramar🙂

  2. Emma skriver:

    Har hittat hit till din blogg då jag satt och surfade runt på tips på mer naturlig hårvård. Är så glad att jag hittat din blogg, så mycket inspirerande tips och idéer!! Nu ska jag testa alla din frukostar och din deo! Är riktigt exalterad över att börja utesluta alla dessa produkter som jag gör idag som innehåller inte alltför trevliga saker och börja använda produkter som jag faktiskt vet vad de innehåller! Gjorde olivoljesockerskrubb ikväll och det var så skönt! Och bara saken att jag visste att jag kunde ta en tugga om jag så ville, var riktigt härlig! Tack för ditt fina jobb med den här bloggen!

  3. Sabina skriver:

    Hej Stina! Har följt din blogg ett tag och testat flera av dina tips. Verkligen inspirerande och du skriver så insiktsfullt och vackert. Spännande att följa din inre och yttre resa – särskilt som jag själv är mitt i ett större uppbrott (som jag också bloggar om).
    Du verkar veta mycket om aromaterapi – dela gärna med mer av din kunskap där och inspirera oss andra!🙂
    Kram,
    Sabina

    • Hej Sabina🙂
      Tack för din kommentar🙂 Ska absolut skriva mer om aromaterapi, men ni får vara lite tålmodiga🙂 just nu är det mest meditation och inte så mycket pysslande… Men fick just ett intressant tips om hur man kan göra så att deon får en lymfrenande effekt! Det kommer!
      Kram!!

  4. Nikki Isaksson skriver:

    Så glad att jag har hittat hit! Äntligen recept på allt jag har gått och funderat på! Jag använder kristalldeo men kan sakna någon form av frisk doft. Fixat! Tack!


Kommentera

