Den nya trenddieten???

Jag har ju skrivit ganska mycket om mat här på bloggen, men inte så mycket den senaste tiden som ni kanske märkt.
Jag gick från att äta rawfood via superfoods, juicefasta och renande örter till att börja äta ayurvediskt och sedan blev det väl en blandning av alltihop.
Men så började jag meditera, och då insåg jag att maten inte alls är så viktig som jag trott.
Om man bläddrar tillbaka i bloggen kanske man får uppfattningen att jag är superstrikt hälsofreak (vilket jag nog var ett tag också), men så är inte fallet.
Missförstå mig inte, jag tror verkligen att maten påverkar oss och jag har själv märkt fundamental skillnad på hur jag känner mig när jag äter på olika sätt. Men jag tror inte att det är särskilt viktigt att vara sådär supernoga. För det blir bara ett slags kontrollbehov. Nuförtiden har jag följande matfilosofi, väldigt enkelt:

1. Mat som är odlad, lagad och äten med uppmärksamhet, närvaro och omsorg.
2. Mat som är gjord på sådant som växer i jorden.

Det är allt. Om man följer detta kommer maten att vara hälsosam, och dessutom väldigt god. Man kommer dessutom att äta tills man blir mätt, och inte mer. Kolhydrater, fett och proteiner har ingen betydelse. Inte ens vitaminer och mineraler. Jag tror inte att man behöver tänka på sånt.
Okej, en sak till; det kan vara väldigt bra att känna till lite om vad olika örter kan göra. Men det behöver inte vara så avanvcerat. Man kommer långt på ingefära och vanliga kryddor som kanel, kardemumma, fänkål. Kanske att veta hur man använder några örter till teer, som lakritsrot, kamomill och mynta.

(Och ja, jag blir också sugen på choklad och pizza ibland. Då äter jag det. Och så inser jag att det var ganska gott, och efteråt är jag inte sugen på det mer.)

 

 

 

Jag minns kvinnan jag träffade på meditationscentret i våras, vi arbetade tillsammans i köket.
Hon hade haft så svåra magproblem att läkarna tillslut började ge henne morfin för att dämpa smärtan, för de kunde inte hitta orsaken.
Men efter att hon börjat praktisera vipassana vände det.
Vi stod i köket och åt, och hon frågade plötsligt – är det lök i det här? Ja, svarade jag. Det kunde jag absolut inte äta förut, sa hon. Och så började hon glatt räkna upp en massa saker som hon inte kunnat äta förut, men som plötsligt gick ner utan minsta problem.
Intressant, eller hur?

Jag funderar på om man skulle ta all den tid vi verkar ägna åt att banta och testa dieter till att omsorgsfullt laga en god måltid och äta den i lugn och ro. Låter inte det som en bra deal?


One Comment on “Den nya trenddieten???”

  1. Linnéa skriver:

    Fanatiskt bra skrivet, tack, jag vill bara läsa mer och mer, jag tror exakt på det som du skrivit. Tack.


Kommentera

