Lyckan

Just det. Jag skulle ju skriva om vad som gör mig lycklig också, inte bara om vad som inte gör det.
Vad jag förstår är det enda som kan göra mig lycklig att observera verkligheten som den är.
Som den är.
Inte som jag skulle vilja att den vore.

Vilket är lika med vipassanameditation.

Vilket innebär att man mediterar för att rena sinnet från begär och motvilja och som resultat av det blir man lycklig och harmonisk. Men börjar man meditera för att man vill uppleva lycka och extas rör man sig i motsatt riktning, eftersom det då såklart blir ett nytt begär.

Jag ska försöka beskriva hur det känns för mig att vara lycklig på riktigt. Det finns såklart ännu djupare stadier av lycka och frid, men hit har jag nått just nu.

Det är morgon på centret, klockan är åtta, men jag har varit uppe sedan fem och mediterat och ätit frukost. Jag ska gå och hämta en kvinna som inte kommit till meditationssalen. Efter att ha pratat med henne kommer jag ut på trappan och solen håller på att gå upp bakom molnen. Himlen breder ut sig ovanför mig. Jag ser ett flygplan. Efter flygplanet tecknas en vit fluffig rand som liksom lyses upp av solen underifrån på något sätt och börjar skimra och glänsa.
Jag står helt stilla. Det är det vackraste jag sett. Det är som om Gud har samlat all skönhet han kunnat uppbåda, för att skapa detta enda ögonblick.

Jag behöver inget.

Jag bara är och finns under denna himmel.

Så känns det.


12 kommentarer on “Lyckan”

  1. Åh, vad vackert du skriver om de där förunderliga ögonblicken av fullhet. Jag känner igen mig och jag slås ofta av hur små och oväntade sakerna är, som ger den där känslan. Oförutsägbara. Av någon anledning är man öppen och mjuk så man kan leva nära livet i just den sekunden, just då.

    • Ögonblick av fullhet… det var vackert beskrivet. Det är verkligen fullhet, och på samma gång tomhet. Så svindlande på något sätt.
      Ja, det är verkligen oförutsägbart… Jag har haft samma känsla av att långsamt skala en apelsin till exempel. Det har ju med ens eget tillstånd att göra, och inte de yttre objekten. Om man kan leva i det tillståndet så är hela världen fullkomligt magisk, hela tiden.
      Ja, att leva nära livet… det borde ju vara självklart att göra det hela tiden egentligen.
      Tack för dina fina ord.

  2. sofia elfrida skriver:

    Hej!
    Kan inte du skiva ett inlägg om bloggar du läser / tycker är bra?

    Vill gärna ha tips på fler bra bloggar🙂
    Mina tips: morotsliv, lev mer på mindre, lady dahmer, genusfotografen.

    Kärlek!
    /Sofia Elfrida

    • Hej🙂 Just nu läser jag inga bloggar alls, eftersom jag nästan aldrig är online… Men morotsliv har jag läst förut, och den är superfin. Annars kan du kolla listan här till höger, det är de bloggar jag följt tidigare.

      Ha en strålande dag🙂

  3. Jenny Zetterman skriver:

    Jag tycker så himla mycket om din blogg, du skriver precis vad jag vill och behöver läsa just nu!

  4. Ellen Hjelm skriver:

    Du skriver så vackert och så givande. Jag är så nyfiken på vem du är! Och jag är även nyfiken på vipassana. Skulle vara sjukt bra med lite bilder i bloggen också🙂 har du instagram?
    Mvh Ellen

    • Tack så mycket🙂 Tja… jag finns här mellan raderna🙂 Skriver ju inte så mycket om mig själv, det är inte så viktigt. Jag fokuserar på att förmedla sånt som jag tror kan vara till nytta och inspiration.

      Kan rekomendera en vipassanakurs för att stilla den nyfikenheten🙂

      Har ingen kamera för tillfället, så det blir inga bilder just nu… men i framtiden kanske. Nej, jag har inte instagram. Men det finns så många andra som tar så fina bilder. Jag bidrar med ord🙂
      Ha en fin och solig dag!

  5. Emma M skriver:

    ”Problemet är inte att du inte hittar dig själv, problemet är att du är för självupptagen.”

  6. jencarl skriver:

    Yes…..yes …yess………kärlek till dig vackra syster…<3


Kommentera

