Tigern som räddar liv

Har ni sett filmen ”Life of Pi”?
Den handlar om Pi, en pojke som efter ett skeppsbrott hamnar ensam med en tiger i en livbåt mitt ute på havet. Efter ett tag inser Pi att tigern räddat hans liv, eller snarare att rädslan för tigern räddat hans liv. Rädslan har tvingat honom att hålla sig vaken, alert och uppfinningsrik. Rädslan väcker viljan att överleva.

När livet stormar och det blåser som hårdast, då blir jag som Pi. När varenda tanke på framtiden skapar oro, varenda tanke på dåtiden känns mörk… då måste jag balansera på nuets tunna tråd för att orka med. För en vipassanameditatör innebär det att komma tillbaka till andningen, tillbaka till kroppen. Bara det. Bara observera och behålla sinnets lugn.

Sedan jag började meditera har jag märkt att ofta när livet utanför är riktigt rörigt blir min koncentration i meditationen väldigt stark. För att den måste, för att jag inte orkar något annat. Det är intressant. Och kanske kan jag se på det som händer utanför med vördnad, tålamod, ja till och med tacksamhet… för jag blir hjälpt och tvingad att fokusera stenhårt på att bara vara närvarande och inte låta mig själv falla.
Livets storm blir min tiger. Tigern som håller mig i schakt.
Tigern som räddar liv.


4 kommentarer on “Tigern som räddar liv”

  1. Hanna skriver:

    Meditation är nödvändigt för balansen. Det är sant som du skriver att det räddar livet, precis som tigern i filmen… Tack för din blogg! Har hittat hit av en slump. Det är så skönt att läsa vad likasinnade tänker! Jag känner igen mycket.
    Hälsningar
    Hanna i Norrköping

    • Jag håller med, meditation är absolut livsnödvändigt. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan, jag förstår nästan inte hur jag klarade mig utan vipassana i 27 år!
      Tack för din kommentar🙂
      Ha en fin dag, varma hälsningar tillbaka🙂

  2. spelt skriver:

    Vilken fin liknelse.
    Har följt din blogg ett par år nu och dina inlägg känns ofta som en förlängd arm till min hjärna.
    Allt gott


Kommentera

