Vibrationsmassan som är jag

Vi består av vibrationer. Vi är förgängliga. Vi kommer alla att försvinna förr eller senare. Det finns ingen kärna i oss som kommer att existera för alltid. Däremot kommer våra tankar och handlingar i detta ögonblick att skapa vår framtida vibrationsfrekvens. Alltså det som inom buddismen kallas karma. Karma är inte bara något som förs vidare från liv till liv, utan även från dag till dag, stund till stund och ögonblick till ögonblick. Den vibration jag väljer att befinna mig i just nu, gör att jag drar till mig mer av exakt samma sak. Alltså precis det som attraktionslagen förklarar.
Attraktionslagen är ingenting nytt. Det är helt enkelt en naturlag, sanningen om orsak och verkan. Den fanns innan begreppet ”attraktionslag” kom, innan begreppet ”karma”.
Det är helt enkelt den logiska förklaringen till hur universum fungerar, och det kommer att fortsätta fungera så vare sig vi är medvetna om det eller inte, vare sig vi tror på det eller inte.

Så… vem är jag?
Jag är den vibrationsfrekvens jag befinner mig på. Varken mer eller mindre.
Alltså är jag inte mina minnen, mina planer inför framtiden, mina drömmar, mina ideal, mina bedrifter eller tillkortakommanden. Jag är inte mitt utseende, mitt yrke, min personlighet eller mina åsikter.

Däremot kan man säga att jag är ett resultat av mina tidigare tankar, ord och handlingar, som ju har skapat den frekvens jag befinner mig på just nu. Det kan vara tankar, ord och handlingar från tidigare liv eller detta. Det är inte viktigt att veta vilken tanke som ledde till vilket tillstånd.
Det viktiga är att förstå hur vi ska leva våra liv på bästa sätt genom att inte skapa mer negativitet utan skapa mer positivitet, dvs kärlek, medkänsla, hjälpsamhet, förlåtelse, acceptans, tålamod, generositet och välvilja.
Eftersom all negativitet ger upphov till mer disharmoni, och den första som drabbas är alltid vi själva.

Så när jag förstår att jag inte är något annat än en massa av vibrationer, hur ska jag då leva mitt liv? Är livet då meningslöst, eftersom ”jag” inte existerar?

Livet är inte meningslöst, tvärt om! Den stora poängen och meningen är att leva ett bra liv. Ett liv som är bra för mig och bra för andra.
Det kan jag göra genom att ta ansvar för den vibrationsmassa som är jag och se till att den vibrerar av kärlek och medkänsla. Då kommer jag också att kunna hjälpa andra att göra samma sak. En kärleksfull vibration sprider sig från människa till människa, från samhälle till samhälle, från land till land och till sist över hela jorden. Det är det enda sättet att skapa fred i världen. Varje liten handling är betydelsefull, ja till och med varje tanke och ord. En gynnsam tanke leder till ett gynnsamt ord, som så småningom leder till en gynnsam handling.

Det enda vi har är vår uppmärksamhet. Det enda vi kan och behöver göra är att rikta den mot det som är fint och ljust. Då kommer vi att må bra, och de som befinner sig runt omkring oss att må bra.

Vart riktar du din uppmärksamhet idag?


8 kommentarer on “Vibrationsmassan som är jag”

  1. Sabina skriver:

    Som jag har väntat på detta inlägg! Och det är så RÄTT igen. Det är fantastiskt hur du hittar orden för att uttrycka min övertygelse.
    Stort tack för det. Du ger så mycket och jag är säker på att livet ger dig mycket tillbaka🙂

    • Då har du fått vänta ett tag🙂
      Tack för din fina kommentar, det gör mig väldigt glad att fler delar detta sätt att se på världen.
      Att ge är något av det finaste vi kan göra. Buddha lär ha sagt ungefär ”Om ni visste vad jag vet om kraften i att ge, skulle ni aldrig äta en måltid ensamma.”
      Ha en fin dag!

  2. Karin skriver:

    Så fint skrivet! Och jag håller med föregående ”skrivare” om att du är så duktig på att sätta ord på detta. Det är så skönt att få ord på det som jag tänker på och själv har svårt att sätta ord på. Tack!

  3. Karin skriver:

    Delar din text på fb, den är så himla bra!
    Kram och tack igen.

  4. jencarl skriver:

    ÅHHHH!!! Love this…:D TACK vackra igen för delandet av din resa! Som vanligt hamnar jag i meditation….<3

  5. jencarl skriver:

    Och jag håller med! Andreas är på spåret….:) Jag övar mig just nu på att bli ännu mera uppmärksam och …för att i slutändan välja mera medvetet ..;)

  6. Felicia skriver:

    Wow, alltså. Välriktat, right on time.
    Kärlek!


Kommentera

