Rena luften med eteriska oljor

Äntligen har jag fått en sprejflaska så att jag kan göra min egen luftreningssprej!
Det är superenkelt och resultatet blir superfräscht.

Ta en vanlig blomstersprejflaska, fyll med vatten och droppa i några droppar eteriska oljor som du gillar. Skaka om. Klart!

Spreja i hörnen i ett rum som känns instängt och behöver livas upp och friskas upp, eller använd när ett rum har tung energi, t ex om någon har varit arg eller ledsen i ett rum och det känns som att det sitter kvar i väggarna efteråt.

Det är också perfekt innan man ska utöva något andligt, eller göra något annat som känns viktigt och kräver att man är klar i huvudet. Innan jag ska meditera eller göra yoga öppnar jag fönsterna i rummet och sprejar loss tills det känns friskt. Jag lovar, det gör en enorm skillnad!

Om man inte hinner städa inför ett sista-minuten-besök kan sprejen användas för att ge ett fräscht intryck av sitt hem.

Ett annat användningsområde är om man köpt eller fått något begagnat som man vill ”göra till sitt”. Spraya till exempel en möbel, torka av och känn hur den förre ägarens energi städas bort och möbeln känns mer som ny för dig.
Funkar även på textilier som soffor, mattor och gardiner, det blir inga fläckar av de eteriska oljorna.

Det går ju bra att använda vilka eteriska oljor man vill, jag blandar hejvilt och hade cirka 2 droppar vardera av tall, eukalyptus, olibanum, citron, bergamott och citronella.

Tall är både friskt och skogsaktigt på samma gång.

Eukalyptus är ju en klassisk ta-bort-dålig-lukt-olja. Den absorberar alltså unkna dofter samtidigt som den har en väldigt frisk doft i sig själv. Dock är jag lite försiktig med doseringen för att undvika att hela hemmet luktar halstablett, då eukalyptus doftar starkt och har en tendens att ta över. Men i rätt mängd är den underbar.

Olibanum (kallas också frankincens) använde jag i min blandning eftersom den förhöjer effekten av meditation genom att bringa klarhet och stabilitet. Den används traditionellt i Indien för att rena sinnet vid religiösa ceremonier.

Alla citrusdofter passar jättebra till rumssprej. De är upplyftande och renande. De kan med fördel kombineras eftersom de stöder varandras effekt. Citron, bergamott, apelsin och grapefrukt är alla trevliga och går utmärkt att kombinera.

Citronella är ingen citrusfrukt, utan ett slags gräs, som jag tror är släkting till citrongräs. Det har en citrusaktig ton. Citronella använde jag eftersom den stöter bort mygg och andra insekter, då vi har haft en smärre fluginvasion i vardagsrummet. Fast ärligt talat så tror jag inte att flugorna bryr sig.

Lavendel, dofternas doft, drottningen bland eteriska oljor, hade också passat fint in. Lavendel balanserar allt; neutraliserar energier, lugnar nervsystemet, hjälper vid stress, ilska, högt blodtryck, sömnproblem och höjer humöret om man är nere… och så doftar den ju helt underbart! Om du är nybörjare och vill köpa eteriska oljor, börja med lavendel. Nästan alla gillar den och den är bra till så mycket.

Kombinationer med bara ett par olika eteriska oljor skulle kunna vara några droppar vardera av lavendel och citron, eller tall och citron. Lavendel och eukalyptus funkar också fint.

Det är verkligen häftigt att kunna omvandla ett helt rums energi i en handvändning. Rekommenderas starkt! Önskar er en trevlig sprejning!


2 kommentarer on “Rena luften med eteriska oljor”

  1. Jenny Abdelkader skriver:

    Tack, det var ett tips som jag verkligen behövde just idag!!! Och tack för alla andra inspirerande och fina inlägg. Jag är väldigt glad att jag ”av en slump” hittade din blogg, det verkar som att vi har/haft precis samma intressen… andlig/personlig utveckling, naturmedicin, dans, raw /hälsosam mat osv. Dock är jag inte gravid just nu, men var det förra året som senast. Tack för att du skriver/jenny


Kommentera

