Örtmamma

För snart sex veckor sedan kom Klara till oss. Hon är det finaste jag sett!!

Här kommer mina bästa ört-tips för att stödja kroppen under graviditeten och förlossningen:

Nässelpulver
Barnmorskan mätte både mina järndepåer och Hb-värdet i blodet i början av graviditeten. Det visade sig att jag hade låga depåer, alltså inte så mycket järn lagrat i kroppen som skulle behövas senare under graviditeten, då kroppen ska bilda blod till bebisen. Jag blev rekommenderad att ta järntabletter. Meeeeen som ni kanske misstänker gjorde jag inte det. Dels eftersom jag inte tror att det överhuvudtaget går att separera ett ämne från dess naturliga sammanhang utan att det får konsekvenser. Dels för att man blir förstoppad av järntabletter, och som ni vet är en god matsmältning a och o för en god hälsa. Dessutom är det redan i förväg svårare för kroppen att smälta maten under graviditeten, så varför göra det ännu värre?
Och då kom jag på att nässlor innehåller jättemycket järn. Så jag började ta en rågad tesked nässelpulver varje morgon. Billigt och dessutom närodlat. I mitten av graviditeten mätte barnmorskan mitt blodvärde igen – och hör och häpna: det hade gått upp! Trots mina låga depåer, och trots att min kropp behövde extra mycket järn just då.
Senare under graviditeten gick blodvärdet ner lite, men aldrig så mycket att jag behövde ta något syntetiskt tillskott.
Yessss!!!!

Hallonbladste
Jag skulle en gång för alla vilja slå hål på myten om att dricka hallonbladste under graviditeten sätter igång förlossningen. Det gör det inte.
Däremot hjälper ämnet fragrine som finns i hallonbladen till att tona muskulaturen i bäckenet, inklusive livmodern. Detta gör bland annat att livmodern kan slappna av och arbeta mer effektivt så att förlossningen kan gå lättare och snabbare. Jag drack 1 – 3 koppar hallonbladste under hela graviditeten, och min förlossning tog sex timmar från första värken, så det verkar ju som att det fungerade.

Att på detta sätt hålla livmodermuskulaturen i trim förhindrar missfall och hallonblad hjälper till att eliminera smärta under förlossningen och påskyndar återhämtningen efteråt.

En ytterligare anledning till att dricka te gjort på hallonblad är att det är rikt på mineraler som är viktiga att få i sig mycket av, bland annat kalcium och järn. (Dessa mineraler hjälper till att stimulera bröstmjölkproduktionen, så det är bara att fortsätta drickandet efter förlossningen.)
Hallonblad innehåller även vitaminerna A, C, E och B-komplex.

Som om allt detta inte vore nog, så hjälper hallonbladste till att minska illamående och har en lugnande effekt på sinnet.

För att göra en hallonbladsinfusion: Lägg torkade hallonblad i en glasburk med skruvlock. Fyll på med kokande vatten och skruva på locket. Det är viktigt att det är tättslutande för att behålla alla näringsämnen. (Man ska alltid brygga örtte med lock, om man vill åt de medicinska effekterna.) Jag har använt en urdiskad olivburk som rymmer undgefär tre koppar.
Låt dra i rumstemperatur i ca 8 timmar.
Sila av och drick infusionen under dagen.

Jag brukade göra min burk med te på morgonen och dricka en kopp efter en halvtimme (för att det är trevligt att dricka något varmt), och sedan låta resten dra i några timmar. Man kan också göra teet innan man går och lägger sig, så är det färdigt när man vaknar på morgonen.

Andra örter jag använt mig av vid behov är mynta för att minska illamåendet i graviditetens början och anis- och fänkålsfrön för att hjälpa matsmältningen och ta bort halsbränna. Myntate kan göras på samma sätt som hallonbladsteet. Jag tycker att det hjälper även om man låter det dra i bara en halvtimme, men alltid med locket på.
För anis och fänkål räcker det med en kvart. Det är perfekt att göra en kanna innan man ska sätta sig och äta, och sedan dricka teet efter maten. Detta hjälpte verkligen att få bort den obehagliga brännande känslan.

Något jag skulle vilja påpeka är att man ganska lätt kan behandla sina graviditets”krämpor” på egen hand om man har lite kunskap om ayurveda. Under en graviditet ökar pitta (eldelementet) i kroppen. Det är till exempel därför många mår illa; pitta står för matsmältningselden i magsäcken, och om det blir för lite bränsle (mat) för elden att ta hand om börjar det helt enkelt brännas (därav halsbränna och illamående). Därför hjälper det att äta ofta och lite, för att hålla elden kontrollerad, så att säga.

Om man gör yoga kan man fokusera på ställningar som balanserar pitta, oavsett vilken konstitution man har, och också undvika de ställningar som höjer pitta.

De flesta känner nog av själva vad som är bra. Det verkar som att många gravida blir sugna på frukt och grönt (pittabalanserande), och inte så sugna på kryddig och tung mat (pittahöjande).

Försök att hålla kropp och sinne svalt, så tar inte elden över.


8 kommentarer on “Örtmamma”

  1. Felicia skriver:

    Så fantastiskt!! Grattis och all lycka, kärlek.

  2. Jenny Abdelkader skriver:

    Vad fint att allt gått bra – allt det bästa till er!! önskar jenny (som också druckit hallonbladste under graviditeten, men ändå haft superlånga förlossningar. Men jag har ändå märkt av andra fördelar, som att livmodern drog ihop sig snabbare än snabbt efteråt!)

  3. Josefin skriver:

    Stort grattis till ert mirakel! Upptäckte din blogg för ungefär en månads sen och är fast! Tycker att det är superintressant med Ayuverda och örter! Därför undrar jag vilka dina bästa böcker är inom detta område? Undrar också hur du tar ditt nässlepulver? Äter du det bara rakt upp o ner eller blandar du ut det med vatten eller något annat? Tack för en bra blogg! ♥

    • Tack! Vad kul att du har hittat hit🙂
      Jag tycker också att ayurveda och örter är superintressant, jag läser faktiskt just nu en väldigt bra bok om just det: Örtapoteket av Janne Hallqvist. Det finns en på engelska som heter Yoga of herbs också, den är bra. Den tar upp mer om de indiska örterna, Janne Hallqvists bok fokuserar mest på svenska örter, eller i alla fall örter som går lätt att få tag på här.

      Jag blandar nässelpulvret med vatten, varmt vatten är bäst om man vill undvika klumpar. Inte jääättegott, men det slinker ner😉

      Ha en fin dag!
      Kram

  4. John skriver:

    Stort Grattis!!!!:-)

  5. Conhumdrum skriver:

    Tyvärr funkade inte nässelpulver för mina järndepåer (rackarns!).
    Jag tog en rågad tesked i ett glas apelsinjuice både morgon och kväll, utan mjölk eller kaffe eller annat som hämmar järnupptaget i samband, men värdena bara dalade.
    Nu är jag nere på 109 från 124 när jag började, och nu vågar jag inte gambla mer, för det tar ju massa tid att komma på rätt köl igen. Men det är ju gött att det är bra för så mycket annat, och hallonbladste kommer jag definitivt dricka när jag börjar bli redo för att knodden kikar fram!


Kommentera

