Att öka sin självrespekt

Jag fick en förfrågan om att skriva om hur jag jobbar på att öka min självrespekt. Såhär tänker jag:

För det första är det ju viktigt att se att man har en bristande självrespekt. Och det är absolut inget att hänga läpp för, det finns varken skam eller skuld eller ånger i det, det innebär bara att se verkligheten som den är. Så istället för att tänka ”Åh nej, jag har ingen självrespekt, varför behandlar jag mig själv så dåligt, varför låter jag andra trampa på mig, åh vad hemskt!” så tänker man ”Ja. Jag vill verkligen lära mig att respektera mig själv. Jag kan se att jag inte har varit så bra på att göra det. Men det vill jag verkligen ändra på nu.”

Bara se verkligheten som den är alltså.

Sen kan man börja förändringen.

Man börjar med medvetenhet. Medvetenhet om ett mönster försvagar alltid mönstret. Så när jag märker att jag till exempel låter någon annans åsikt om mig eller mitt liv väga tyngre än min egen åsikt, så noterar jag det. Det kan vara att jag inte kommer på det förrän i efterhand, och då är det viktigt att igen inte falla ner i skuld och ånger, utan att säga till sig själv ”Där var en situation då jag kunde stått upp för mig själv. Det kändes inte bra att förminska mig själv.” Ju mer man övar på det, desto lättare blir det att känna igen dessa situationer. Det är viktigt att komma ihåg att det handlar om att förändra ett beteende som fått rota sig i många, många år, kanske så länge man kan minnas. Så det är helt naturligt att det tar tid.

Efter ett tag har man blivit så uppmärksam att man snabbt märker när man är på väg att brista i sin självrespekt. Man känner att ”nu låter jag någon gå över min gräns för vad jag tycker är okej”. Det känns ju givetvis obehagligt. Och det är bra, för det är genom att börja känna efter och lita på sina känslor man kommer i kontakt med sig själv. Så vad gör man då när man upptäcker att man är mitt i en sådan situation? Det kan vara olika. De första gångerna kanske man inte vill göra något alls. Man kanske bara behöver observera situationen och veta att man nu är medveten om vad som händer. Det är ett jättestort steg i rätt riktning. Man behöver inte göra allt på en gång, man kan ta det i små steg. Om man väljer att agera är det alltid viktigt att utgå ifrån sina egna känslor. Man kan säga ”Nu känner jag mig obekväm.” Eller ”Jag har ingen lust att prata om det där just nu.” Eller ”Nu behöver jag vara för mig själv ett tag.”

Att samtidigt observera sin andning eller sina fysiska förnimmelser i bästa vipassana-anda är optimalt. Då kommer man i kontakt med sin kropp och kan lättare observera vad som pågår utan att reagera omedvetet.

En annan sak som är viktig är att utveckla sina talanger. Det ger en känsla av att man lever sitt eget liv. Alla har unika kvalitéer som vi mår bra av att uttrycka. Jag är till exempel bra på att skriva. Det finns många andra som också är väldigt bra på att skriva, men det finns ändå ingen som skriver som jag skriver. Mitt sätt att skriva på om de ämnen jag skriver om är helt unikt för mig. Precis som mitt sätt att dansa på är unikt för mig, och mitt sätt att laga mat på, och mitt sätt att spela gitarr.

Att uttrycka sig kreativt på sitt eget unika sätt ger en känsla av frihet. Mina unika talanger och mitt unika sätt att uttrycka dem på finns inom mig. När jag skapar något är jag i nuet och då är jag lycklig. När jag känner att jag skapar något som kommer inifrån mig själv värdesätter jag också mig själv, för jag är glad över att vara jag. Desto mer kontakt jag får med mig själv och min skaparkraft, ju trevligare känns det att vara jag, och då faller det sig naturligt att ge mig själv respekt.

 


4 kommentarer on “Att öka sin självrespekt”

  1. jencarl skriver:

    Underbart…:) Du har helt rätt. Ditt sätt att skriva på är verkligen unikt. Du skriver magiskt..:D

    Precis det måste vi alla minnas…att det finns ingen konkurrens! Gör det du älskar att göra ….för det finns Ingen annan som kan göra det på just ditt vis…och det finns en specifik publik som Väntar på att få höra, se, ta del av just din gåva….så till oss alla – kör..:D Låt oss fokusera på att skapa det vi älskar…däri sitter mycket kraft..och självrespekten kommer…tillsammans med alla andra små visdomskorn och verktyg..:)❤

    Om en månad kommer jag hålla min första föreläsning om just Självkärlek….och sen ha workshops i ämnet då jag upplever att detta är en av den största orsakerna till vårt lidande. nu ska det bli ändring på detta…:) Medvetenhet är som sagt första steget…<3

    KRAM till dig! härligt att följa dig på din väg och se hur du reser dig upp igen❤❤❤

  2. Karin skriver:

    Tack så mycket för att du delar med dig om hur du tänker jobba med din självrespekt🙂
    Jag tänker väldigt lika som dig när det gäller att göra förändringar. Jag fastnar ofta vid att vara medveten, det blir liksom så läskigt att göra något, som tex säga: nu känns det obekvämt för mig.
    Så där är min utmaning.

    Tack igen härliga du för att du skriver så bra och klokt!

    Kram
    Karin

  3. EnAvMånga skriver:

    Tack för dessa rader som hjälpt mig mycket den senaste tiden. De har varit en av flera pusselbitar som gett mig insikt, styrka och mod att bryta ett förhållande som jag inte ville vara i.

    Självrespekt och självomsorg, är två nya och underbara ord i mitt liv. De står för sånt som jag är villig att lära mig nu.

  4. Helena skriver:

    Ett intressant sätt för mig att få tillbaka lite av min självrespekt var när jag” gick in i väggen” efter en flytt, med heltidsplugg och en dotter att ta hand om, fick en panikångestattack. Jag fick en ambulans och efteråt god vård och undersökning på sjukhus. Min man var också med på sjukhuset. Någon dag senare, insåg jag att jag fått tillbaka min självrespekt. Att återfå självrespekt var inget jag behövde eller kunde jobba på. Den bara ramlade på mig, som kroppens eget försvar, eller Guds ledning. I efterhand är jag glad över att det hände.


Kommentera

