”Positivt tänkande” vs. att se saker som de verkligen är

Det verkar finnas en bieffekt av det tankesätt och den jargong som präglar hur många pratar om personlig och andlig utveckling nu för tiden.

Många är inne på attraktionslagen, att vi skapar våra liv med hjälp av våra tankar och att alla människor därför kan förändra sina liv genom att helt enkelt börja tänka annorlunda. Så långt är jag med.

Det som jag inte är med på, är att många verkar försöka sudda ut alla negativa tankar och känslor från sin verklighet. Det köper jag inte.

Som ett exempel: X kommer till sin vän och är ledsen över något. X berättar om sin situation. Vännen säger något i stil med: Jamen det är ju bara dina negativa tankar som skapar de här problemen, tänk positivt istället, så kommer allting runt omkring dig att förändras.

Det vännen gör är att närmast ogiltigförklara X:s känslor. Istället ber vännen X att faktiskt fly från nuet, fly från sig själv, och distrahera sig med andra tankar.

Det man känner just nu är verkligt, oavsett varför man känner som man gör. Ja, många känslor är en automatisk reaktion på en situation, och det är inte gynnsamt att reagera automatiskt. Men faktum kvarstår: de negativa känslor man har är resultat av de orenheter man bär på, och genom att distrahera sig med att försöka kontrollera sina tankar blir man inte fri från de djupt rotade mönster man har som gör en olycklig.

Det som däremot gör en fri är att öva upp sin förmåga att kontrollera sitt sinne (inte sina tankar!) på så sätt att man stillar sitt sinne och observerar det som är utan att reagera. Detta är något helt annat än att kontrollera sina tankar och försöka tänka positivt.

Det enda som kan göra oss fria och lyckliga är att vara i nuet, och man är inte i nuet när man tänker. Prova själv.

Alla tankar handlar antingen om dåtid eller framtid, det är omöjligt att tänka något om detta ögonblick som är just nu. I detta ögonblicks nu kan vi bara vara, känna och observera.

Det är ett faktum att det finns lidande i världen. Det finns krig, det finns människor som svälter, våra hav är förorenade. Även på ett personligt plan finns det lidande som de allra flesta av oss inte kan undvika. Till exempel har de flesta upplevt att mista en nära vän eller familjemedlem. Ingen är förskonad från döden. Man behöver inte vara rädd för döden, men den finns där och den kommer att ta ifrån oss människor vi älskar. Bara för att det finns lidande behöver vi inte göra det värre genom att vältra oss i det, men att låtsas som att det inte finns är inte en lösning.

Jag har själv trillat i den här fallgropen, och det fick mig att bli ganska kall mot andra människor, eftersom jag tyckte att det var deras eget fel, och ansvar, att de mådde dåligt. För om de bara fattade hur de skulle tänka så skulle de ju må bra istället. Detta är inte rätt sätt att se på andra människor. Vi behöver utveckla medkänsla mot varandra.

Livet är så mycket mer komplext än vad vi kan se.

Vi kan inte försöka kontrollera det. Kontroll leder bara till mer lidande och mer förvirring.

Problemet med att försöka styra det som händer utanför en själv genom att förändra sina tankar, är att man fortfarande har fokus på att man vill förändra det som är utanför en själv.

Det enda vi kan göra är att försöka vara väldigt vakna och se saker och ting som de verkligen är. Och sluta fly från oss själva när det blir jobbigt.

Att observera verkligheten som den är innebär inte att man ska bli passiv. Tvärtom, man blir mer aktiv och vågar fatta beslut som ibland är tuffa.


14 kommentarer on “”Positivt tänkande” vs. att se saker som de verkligen är”

  1. Karin skriver:

    Superbra inlägg! Håller med helt och hållet🙂

    Jag tänker ofta ”mår du dåligt?, skyll dig själv, bara du övade upp din uppmärksamhet så skulle du må bättre”. Men jag förstår ju att det inte är så konstruktivt att tänka så, utan som du skriver behöver jag jobba på min medkänsla.

    Hur gör du för att känna mer medkänsla? Det är svårt när envisa tankar som ”skyll dig själv” poppar upp. Hur övar man uppsminka medkänsla? Dalai Lama pratar ju ofta om att medkänsla är mycket viktigt för mänskligheten, och han brukar ju ha koll på saker😉.

    Kram på dig Stina och tack igen för en superbra blogg!!!

    • Hej!
      Ja, så har jag också tänkt många gånger, och det är som du skriver inte speciellt konstruktivt, eller snällt för den delen. Men som tur är finns det rum för förändring🙂

      Att öva upp sin medkänsla… det är ett stort ämne. Jag skulle nog svara att det bästa är att lära sig om buddhism och att låta sig inspireras av buddhister som t ex Dalai Lama. Medkänsla är en grundpelare i buddhismen, och även i de andra världsreligionerna såklart, men jag tycker att den får mycket utrymme och förklaras bra i buddhismen.

      Buddhas första sanning är sanningen om lidandet.
      När de där ”skyll-dig-själv-tankarna” dyker upp, försök se att alla människor lider, alla människor är omedvetna och reagerar omedvetet på sin omgivning. (Förutom om man är upplyst, men de allra flesta av oss är ju inte det)

      Se att även du själv lider och är omedveten, känn medkänsla mot dig själv och låt den spridas till din omgivning.

      Vi gör vårt bästa, men det är inte alltid lätt, och det tar tid att rena sitt sinne.

      Det är såklart alltid viktigt att verkligen göra sitt bästa och att ha en uppriktig strävan att leva ett liv som är bra för en själv och bra för andra.
      Men att leva ett bra liv innebär också att man kan förlåta sig själv (och andra) när man inte klarar av att leva upp till sina ideal.

  2. Karin skriver:

    ”Hur övar man upp sin medkänsla” skulle jag skriva i det tidigare inlägget inte ”uppsminka”

    • Felicia skriver:

      Och om att öva upp sin medkänsla: NVC: nonviolent communication är ett mycket konkret och användbart verktyg här, för mig.

      • Av det jag hört om NVC verkar det ha många beröringspunkter med att praktisera ädelt tal.

        Buddha säger:

        “Monks, a statement endowed with five factors is well-spoken, not ill-spoken. It is blameless & unfaulted by knowledgeable people. Which five?

        “It is spoken at the right time. It is spoken in truth. It is spoken affectionately. It is spoken beneficially. It is spoken with a mind of good-will.

        “A statement endowed with these five factors is well-spoken, not ill-spoken. It is blameless & unfaulted by knowledgeable people.”

  3. Felicia skriver:

    ”Det vännen gör är att närmast ogiltigförklara X:s känslor. Istället ber vännen X att faktiskt fly från nuet, fly från sig själv, och distrahera sig med andra tankar.”
    Så insiktsfullt och skönt att gå bekräftat för vilken gång i räkningen har jag tappat räkningen på. Tack för det!

  4. Lina skriver:

    Tack för en fantastisk blogg med så kloka inlägg! Jag har faktiskt inte förstått innebörden av att ”leva i nuet” förrän du postade detta inlägg. Tusen tack för ditt inlägg, först nu kan jag försöka leva i nuet, när jag vet vad jag ska eftersträva. Önskar dig allt gott!

  5. Abbé skriver:

    Mitt i prick! Love🙂

  6. Andreas.O skriver:

    Kanonbra skrivet!❤

  7. Eva skriver:

    Klockrent skrivet. Tack! Har precis hittat hit. Googlade på självkänsla eftersom det är något jag börjar förstå att jag verkligen lider brist på. Lider är rätta ordet i sammanhanget, för det ger ångest varje gång jag på ett eller annat sätt kör över mig själv eller låter andra göra det.
    Kram


Kommentera

