Tankar om vegetarianism

Det finns flera olika skäl till att äta vegetariskt. Det kan vara etiska, andliga, hälsomässiga och miljömässiga skäl. För mig är det en blandning.

Det etiska skälet är ju såklart främst att jag tycker att det är fel att döda andra levande varelser.

Det andliga skälet kan man förklara såhär: Jag har valt att gå en andlig väg i livet. Det går ut på att rena mitt sinne genom att inte reagera på saker runt omkring, eller känslor inuti, utan att i stället göra mitt bästa för att observera allting med ett lugnt och balanserat sinne. Ett djur som blir dödat reagerar förmodligen med skräck, motstånd, ångest och motvilja. Om jag äter köttet från det djuret får jag del av dess blinda reaktion på den väldigt obehagliga upplevelsen det innebär att bli slaktad, och det är inte gynnsamt för min meditation. Det kanske låter flummigt, men tänk såhär: varje känsla hör ihop med olika biokemiska reaktioner i kroppen, t ex att det frigörs endorfin när vi tränar eller när vi är förälskade. Vid extrem stress frigörs det stresshormoner, så ett djur som blir dödat och känner stress har kroppen full av ämnen som frigjorts i det sinnestillståndet det befann sig i när det dog. Och det äter vi upp. Urk!

De hälsomässiga skälen är väl omtvistade, och det är självklart skillnad på kött och kött. Men jag mår i alla fall väldigt bra av att äta mycket grönsaker, och det blir lätt att man ökar på mängden grönsaker när man minskar på mängden kött på tallriken.

Miljömässigt finns det så mycket att vinna med en vegetarisk kosthållning. I stället för att odla grödor som vi ger till djuren för att sedan äta djuren kan vi utnyttja jordens resurser bättre och äta det vi odlar direkt.

Sen finns det ju också en ekonomisk aspekt. Kött är dyrt. Om man äter mer vegetariskt kanske man kan ha råd att köpa mer ekologiskt till exempel.

Jag hörde någon säga på radion att något som har förändrats de senaste åren är att man inte behöver vara vegetarian för att äta vegetariskt. Många väljer att äta vegetariskt ibland och kött ibland. Det tycker jag är jättejättebra, för även om man inte är beredd att gå hela vägen och äta helvegetariskt så kan man lägga det på en nivå som känns okej för en själv för tillfället. Fast sen tycker jag att man ska utmana sig själv då och då också!

Därför har jag förberett ett nytt inslag här på bloggen: vegoinspiration i form av veckomenyer.

Jag gör en matplan för varje vecka, fotar och skriver vad jag har ätit när veckan är över. Enkel och god vardagsmat. Inga konstigheter, inget kött🙂

Jag hör till skaran som sällan följer recept, men älskar att läsa matbloggar och kokböcker. Här är två fina bloggar som jag nyligen suttit och lusläst:

Susannes skafferi – fin mat och trevlig stämning, både vegetariskt och ickevegetariskt. Härifrån kommer receptet på de semitorkade tomaterna som är på bilden ovan. De blev sååå goda! Hur enkelt som helst att göra, men riktigt lyxig känsla.

Lilla matdériven – fantastiska recept och bilder, nästan enbart vego, och också en hel del recept och idéer till barnmat.

Slutligen ett minne från Bangalore, Indien: Vi hade mött upp Nayana, som jag träffat på en dansworkshop i Amsterdam ett år tidigare. Hon tog oss med runt i staden och vi dansade tillsammans. En kväll var vi bjudna till hennes vänner på middag. Västerlänningarna i sällskapet var jag, min dåvarande pojkvän och Robert från Amsterdam. Vi var alla vegetarianer och uppskattade den goda indiska maten, särskilt att vegetariskt är normen på restauranger och kötträtter undantaget.

Men för medelklassindierna var det kött som var inne att äta, kanske lite förbjudet och i synnerhet väldigt västerländskt och kanske mer ”modernt” för dem, vad vet jag. Så det hade beställt massa kinamat, för det var tydligen också inne, och nästan bara kött. De hade också bunkrat upp med öl, för de trodde nog att vi västerlänningar ville ha det. Men ingen av oss tyckte om att dricka så mycket.

Så där satt vi, omgivna av kött och öl i ett möte med lokalbefolkningen i ett land där de allra flesta är vegetarianer och ingen direkt alkoholkultur finns.

Snacka om en kulturkrock med twist.


4 kommentarer on “Tankar om vegetarianism”

  1. Abbé skriver:

    Tack

  2. Alexandra skriver:

    Jag förstår precis din inställning och dina tankar även om jag inte har valt den andliga vägen (jag mediterar inte så ofta som jag skulle vilja).
    Jag upptäcker fler och fler människor i min omgivning (jag bor i Frankrike) som väljer att äta mer vegetariskt, vilket är fantastiskt! Jag får mindre kommentarer om hur jobbigt det måste vara och var tar jag mina proteiner ifrån osv och mer ”hurra vad bra och kan du hjälpa mig med tips”. Stor skillnad på bara några år!
    Jag ser framemot att läsa dina meny tips, det kan man aldrig få för mycket av!
    Kram

    • Vad kul att höra att du får så positiva reaktioner! Och sån förändring på ganska kort tid ändå. Verkligen fantastiskt. Jag hoppas och tror att det inte bara är en trend, utan ett tankesätt som är här för att stanna. Förmodligen handlar det för många om att få ny inspiration och tips, eftersom det blir ett helt nytt sätt att laga mat på. Och där kan vi ju hjälpa varandra, som du skriver🙂
      Kram!


Kommentera

