Veckomeny 24

Här kommer min veckomeny från förra veckan.
Jag försökte lägga upp det lite så att jag åt vissa tillbehör i två dagar, till exempel kokade jag kikärter och gjorde en laddning hummus på söndagen som jag sedan kunde äta till både måndagens och tisdagens mat. (Men den blev så god att jag åt upp den innan tisdagen, men det är en annan historia…) Och så gjorde jag tahinisås på fredagen som jag också hade till lördagens maträtt. Det kändes smidigt att ha en del av maträtten klar redan dagen före.

Varför gör jag veckomenyer? Jo, jag har upptäckt att det är ett så smart sätt att spara tid och energi genom att planera i förväg. Dessutom är det mycket mer troligt att jag äter bra och god mat när jag har en plan, vi har nog alla varit där i affären, trötta, hungriga och oinspirerade. Då blir det lätt att man väljer något som går snabbt men som kanske inte är det man egentligen behöver och mår bra av.

En annan tanke jag har är att jag vill äta mer veganskt. Och då är det jättesmart om jag gör en vegansk veckomeny och håller mig till den. Men nu blev det en del ost den här veckan, ost (och choklad!) är min stora last. Och så råkade jag upptäcka en tahinidressing med yoghurt i som är så god. Men, men. Två av dagarna är i alla fall hel-veganska. Varsågoda:

Måndag:
Quinoasallad med tomater, halloumi och persilja, hummus
20150608_123204

Tisdag:
Ugnsrostade grönsaker (rödbeta, morot, sötpotatis och fänkål) med råris och tahihidressing (eftersom jag ätit upp hummusen redan)
Fänkål är förresten en grönsak som jag inte gillade förut. Men nu tycker jag den är jättegod. Speciellt ugnsrostad såhär. Den kommer verkligen till sin rätt, blir så söt och god. Kanske något att slänga på grillen i sommar? Jag uppmanar alla som (tror att de) inte gillar fänkål att ge den en andra chans!
20150609_203743

Onsdag:
Zuccinisoppa á la Janesh Vaidya med avokadomacka
Fantastiskt god och enkel soppa! Inte så mättande så det krävs något tillbehör. Jag åt den faktiskt kall dagen efter, det funkade också, perfekt en varm sommardag.
20150610_180226

På torsdagen var jag och hälsade på min farmor, så då blev det ingen mat lagad.

Fredag:
Ugnsbakad tofu med quinoa, rostad paprika och tahinisås
Detta var ingen bra kombination. Allt smakade gott var för sig, men jag insåg att allting hade samma typ av konsistens; mjukt och krämigt. Det hade behövts något lätt och krispigt. Jag försökte piffa upp det hela med lite inlagd gurka, men det var sådär. Men tahinisåsen är i alla fall superdupergod och jag hittade receptet här, på min nya favoritblogg.
20150612_211511

Lördag:
Pastasallad med svarta bönor, stjälkselleri, fänkål, torkade tranbär och fetaost. Tahinisås till det.
Jag använder fullkornspasta av dinkelmjöl. Funkar bra tycker jag. De torkade tranbären piffar verkligen till den här salladen.
20150614_205545


2 kommentarer on “Veckomeny 24”

  1. josefin skriver:

    tack för a inspiration!


Kommentera

