Nya traditioner

Mat är ofta förknippat med starka minnen. Speciellt när det kommer till högtider. Mormors köttbullar, spenatomelett och strömminglåda till jul. Jordgubbstårtan till sommarfödelsedagskalasen.
Farfars lax med kaprissås till påsk, och katrinplommonsufflén till efterrätt.

Att äta vegetariskt eller veganskt är nog som allra svårast vid just de här tillfällena. Dels för att man är många samlade, och ätandet blir liksom en del av gemenskapen och det man samlas kring. Då kan det kännas tråkigt att inte äta samma sak som de andra. Men också för att man själv kanske har så många positiva minnen förknippade med vissa smaker och rätter.

Om man ändå vill köra vegolinjen tror jag att det finns två olika strategier (som gärna kan användas i kombination med varandra):
Den första är att tänka nytt och tänka om. Göra andra rätter med säsongens smaker. För, handen på hjärtat, den griljerade kålroten må vara aldrig så fin, men den kommer inte att smaka som julskinka. Det kommer den bara inte. Precis som raw food-”pizzan” faktiskt inte alls smakar som pizza. Ibland kan det vara bättre att göra något helt annat i stället. Goda sallader, marinerade bönor eller linser. Grillade grönsaker och mellanösterninspirerade röror. Då tror jag att det är mindre risk för att det känns som att man går miste om något.

Men det finns ersättningsprodukter som faktiskt inte skiljer sig nämnvärt från originalet, där jag tycker att det funkar utmärkt att helt enkelt byta rakt av. Vissa sojakorvar tycker jag smakar jättegott, till exempel. De brukar i och för sig innehålla en del tvivelaktiga ingredienser, men någon gång ibland så kan det vara okej tycker jag.
Havremjölk och -grädde är också bra exempel. Det leder oss in på mitt tips inför den stundande midsommaraftonen. Får jag lov att presentera:
Jordgubbar á la 2015 – klimatsmart, veganskt och liiite nyttigare!

20150616_142940

Jag fick en liter gubbar av mamma i går och när jag kom hem fick jag lust att äta dem med gräddmjölk och socker, som när jag var liten. Det min kyl och mitt skafferi hade att erbjuda var havregrädde och kokossocker. Det blev succé! Havregrädden var krämig och fin, och kokossockret bidrar, förutom sötman, med lite karamellig och god smak.

Så mitt midsommartips är: släng en sojakorv på grillen och köp hem en förpackning havregrädde. Hur enkelt som helst och djuren blir lite gladare.

Önskar er alla en trevlig midsommar!


7 kommentarer on “Nya traditioner”

  1. Abbé skriver:

    Drottning Stina, tack! Önskar Er en finare midsommar😀

  2. Alexandra skriver:

    Jag har slutat att göra ”look-a-like” maträtter som inte kan göras vegetariska… Kålroten var god, men inte smakade den skinka, vilket jag inte heller ville (kluven personlighet)…
    Soja är jag inte förtjust i alls, varken färs eller korvar. Jag dricker fortfarande komjölk och äter ost och ägg, men jag är nog allt lite nyfiken på havredryck, grädde osv. Ska prova i sommar i Sverige.
    Har en del recept på soppor som är gudomliga, delar mer än gärna med mig om du vill… Vad sägs om pappas Ungerska gröna ärtsoppa med klimp eller den andra ungerska soppan på tomat med selleri och klimp?🙂

    • Haha, ja, det är just det, vill man att det ska smaka skinka… eller vill man inte det?
      Grönsaker är ju egentligen så mycket roligare att laga mat med, så många olika smaker, färger och konsistenser.
      Kan verkligen rekommendera havreprodukterna, speciellt oatly’s. Hoppas du gillar dem.
      Åh, ja, det vill jag jättegärna! Jag älskar soppor, och det låter väldigt spännande med ungerska sådana. Du får gärna maila mig, så kanske de kommer på bloggen också om det är ok?
      stina.margareta.nilsson(a)gmail.com

  3. Isabelle skriver:

    Jag undrar hur du tanker kring att oatlys produkter innehåller e-nummer? Jag försöker också undvika mjölkprodukter så långt det går, men det känns inte kul att få i sig tillsatser, så hittills har jag inte velat använda havregrädde. Tack för en inspirierande blogg!

    • Hej! Tack för din kommentar, den fick mig att fundera lite.
      Mitt sätt att tänka har förändrat sig lite under resans gång… när jag började äta mer medvetet/hälsosamt/vego/naturligt så var mitt fokus främst på min egen hälsa. Då var jag väldigt noga med att inte få i mig e-nummer och åt inte produkter som havregrädde. Nu för tiden tänker jag lite mer på djurens väl och ve. Jag äter fortfarande mjölkprodukter då och då, t ex yoghurt och ost, men det känns egentligen inte så bra. Men just yoghurt och ost är svårt att ersätta tycker jag. (Soja- och havreyoghurt tycker jag innehåller för många tillsatser för att det ska kännas okej.)
      Så havregrädden ligger lite i gråzonen, vill inte heller få i mig tillsatser, men det är en produkt som funkar väldigt bra, rent smak- och konsistensmässigt. För hälsan är det kanske bättre att använda sig av vanlig ekologisk grädde, men för djuren är det ju inte det. Svårt dilemma.
      Sen kan jag tillägga att jag inte använder varken sojakorvar eller havregrädde speciellt ofta, det kanske inte framgick av inlägget. Inlägget var tänkt som en inspiration till de tillfällen (högtider och familjesammankomster) när det kan vara extra svårt att hålla sig till vegetarisk eller vegansk kost. Jag tänker att vid de tillfällena kan dessa produkter verkligen fylla en funktion, men för min egen del är det inget jag skulle basera min vardagskost på.
      Men ibland blir jag sugen på en gräddig sås och då sitter det där lilla havregräddepaketet fint😉

      Jag kollade för skojs skull upp vilka tillsatsämnen som finns i oatlys grädde:
      E472e, som är ett emulgeringsmedel som tillverkas av glycerin och vinsyra. Intressant är att glycerinet ofta tas från grisfett, men det lär inte gälla för oatlys produkter eftersom de ska vara veganska. Detta emulgeringsmedel är väldigt vanligt i köpt bröd, vilket kan vara värt att veta om man vill äta veganskt, då det troligtvis tillverkas av djurfett i många fall.

      Havregrädden innehåller också stailiseringsmedlet E415, även kallat Xantangummi. Det framställs genom att man låter t ex majs, vete eller sojabönor jäsa med hjälp av en bakterie. Xantangummi är Krav-godkänt och godkänt som Bra Miljöval av förtjockningsmedel. Alltid något.

      Slutligen skriver Oatly själva såhär om det faktum att deras havregrädde innehåller tillsatser:

      ”Kanske lite mindre bra

      Vi har tillsatt lite emulgerings- och stabiliseringsmedel (för att iMat ska fungera i all slags matlagning, både varm och kall). Vi finputsar receptet hela tiden för att kunna använda minsta möjliga tillsatser.

      Allt som hamnar i våra havredrycker är extremt noga utvalt och vetenskapligt godkänt för konsumtion. Allt är vegetabiliskt och det finns aldrig någon mjölk eller soja eller GMO. Vi säger det igen: aldrig, aldrig GMO.”

      Inte lätta val alltid, det är mycket som ska vägas in… men jag stöttar nog hellre ett företag som oatly än djur/mjölkindustrin.
      Dock ska sägas att bara för att man inte äter grädde behöver man ju inte äta havregrädde.
      Kokosmjälk eller kokosgrädde är ju väldigt gott i många rätter. Jag har även använt cashewnötsmör till att göra soppor krämiga t ex. Mixade vita bönor kan användas på samma sätt.
      Nu blev jag lite inspirerad att hitta nya sätt att få fram krämighet i maten🙂

      Blev ett väldigt långt svar, men hoppas det bringade lite klarhet.
      Ha det fint!


Kommentera

