Det enda man kan göra

En väldigt kär vän fick beskedet bröstcancer för ett tag sedan. Nu i veckan opererades hon.

Ett par dagar innan operationen, när jag satt och mediterade dök det upp en tanke: ”Jag måste göra något. Jag måste göra något för att hjälpa Maria.”

Men vad kan man göra i en sån situation egentligen? Inte mycket, kanske.

Jag befann mig just då på ett läger för ensamstående mammor och deras barn som organiserades genom pingstkyrkan. Så jag frågade en av ledarna om de kunde tänka sig att be för min vän. Det kunde de såklart.

Jag dedikerade min metta-meditation (en meditation där man tänker på andra människor eller varelser och önskar dem lycka, frid och harmoni) till henne, och bad en annan vän att göra samma sak.

När jag pratade med Maria efter operationen, som gick bra, berättade hon vad en vän till henne sagt: ”Jag vet inte om det fungerar, men det är det enda jag kan göra. Så jag tänker be för dig.”

Jag håller med. Ibland kan man bara hoppas, tro, och önska det bästa. Kanske oftare än vi tror, är just det det enda vi kan göra.


3 kommentarer on “Det enda man kan göra”

  1. Abbé skriver:

    Det enda man kan göra = sant..
    hoppas att ni har det gott och önskar er en ljuvlig fortsatt sommar !
    Jag tror på dig, Stina🙂
    Må bäst

  2. louise skriver:

    Hej Stina! Vi ar i indien nu men har problem att komma i pa mail och meddela vara foraldrar att vi ar framme och valbehallna. Kan du smsa mamma eller om du inte har hennes nr pappa: 0701318068. Be dom hora av sig till hannas pappa 0709315844. tack sa mycket! bi h;rs🙂 kram och metta


Kommentera

