Att vilja ha det man inte har och hur kan man förresten veta att man vill ha det man vill ha?

Efter ett samtal om relationer och om att man ofta får rådet att ”tänka på sig själv och göra det man verkligen vill”, började jag fundera på om det verkligen är så bra att gå efter det man vill ha eller vill göra.

Självklart är det ju bra att se till sina behov, jag menar inte att man ska skada eller försumma sig själv på något sätt. Men frågan är om bästa sättet att ta hand om sig själv är att alltid försöka göra det man själv vill.

Jag tror faktiskt snarare att det kan leda till en hel del lidande.

Tänk vad mycket det är vi vill ha och önskar oss. En del längtar så efter den där relationen som fungerar bra, där man är lyckliga tillsammans. En del kanske längtar efter barn eller en karriär eller bättre ekonomi. Men när vi väl får det där efterlängtade märker nog de flesta av oss efter ett tag att det faktiskt inte löste alla våra problem, och att den där längtan och tomhetskänslan inte riktigt försvann, utan kanske bara antog en annan form. Jag har själv varit med om många gånger i livet att jag har fått precis det jag drömt om, men insett att det inte gjorde mig lycklig på riktigt.

Problemet är inte avsaknaden av det vi längtar efter, utan snarare längtan i sig.

Att vara i ett tillstånd där man längtar är att vilja ha något man inte har, att vilja vara på ett sätt man inte är. Man vill att verkligheten ska vara annorlunda än vad den är. Men det är den ju inte. Det är det som är problemet.

Buddha lärde ut att genom att observera verkligheten som den är, och inte som vi skulle vilja att den vore, kan vi bli fria från lidande.

Han lärde också ut att begär är orsaken till allt lidande.

Det är ganska logiskt att när man känner begär till något kan man inte samtidigt observera verkligheten som den är, eftersom begäret grundar sig i att man inte vill att verkligheten ska vara som den är, eftersom man vill ha något man inte för tillfället har.

Jag funderar på om man verkligen kan lita på att något är ”bra” och rätt, bara för att det är något vi gärna vill ha eller uppnå. Man kanske väldigt gärna vill köpa den snygga tröjan/äta choklad/tjäna massa pengar/ha ett förhållande/bli framgångsrik och uppmärksammad, men frågan är om det nödvändigtvis leder till något bra i ett större perspektiv i det långa loppet. Det kan det såklart göra. Men det kan också vara så att det inte gör det. Det är väldigt svårt att veta.

Dessutom… de flesta av oss har nog en tendens att vilja en sak ena dagen, och en annan nästa dag. Hur ska man ens kunna veta att man verkligen vill ha det man vill ha???

Många självhjälpsböcker (japp, jag har läst många) går ut på att man ska försöka ta reda på vad man verkligen vill, sätta upp olika mål, och uppnå dem. Jag tror inte att det är vägen. Jo, kanske om man strävar efter att få så mycket som möjligt av det man vill ha, men inte om man strävar efter genuin lycka och harmoni.

Genuin lycka och harmoni kan man uppnå om man lever ett bra liv, ett moraliskt liv, och om man tränar sitt sinne och lär sig att observera verkligheten som den är, från ögonblick till ögonblick. Detta är vad vipassanameditation går ut på, och det har hjälpt mig så mycket.

Därför tror jag att i stället för att gå efter vad man själv för stunden vill, är det bättre att basera sina val på vad man tror är mest gynnsamt, för en själv och andra. Då är chansen större att man gör val som är bra.

Till exempel om jag väldigt gärna vill köpa den där snygga tröjan, så kan jag i stället tänka: Är det ett gynnsamt val? Behöver jag den? Har de som tillverkat den gjort det under rimliga villkor? Skulle jag kunna använda de pengar den kostar på ett bättre sätt? osv.

Att försöka uppfylla sina begär verkar vara en väldigt opålitlig livsstrategi.

Att släppa taget och öva sig på att leva med verkligheten som den är, är mer pålitligt. Man vet inte vad som kommer, men man vet att man har verktyg för att hantera det som kommer.


8 kommentarer on “Att vilja ha det man inte har och hur kan man förresten veta att man vill ha det man vill ha?”

  1. kattaloo skriver:

    Fantastiskt wake-up call, detta var precis vad jag behövde läsa. Tack! Ska genast kolla upp vipassanameditation.

  2. sandrawithlove skriver:

    jag hitta hit av en ”slump!!!” NOT =)
    KUL!
    Kika in och se varför

    http://www.sandrawithlove.wordpress.com

  3. sandrawithlove skriver:

    vad tycker du om blondinbella inlägg idag om hur hon gått från en anhängare av attraktionslagen till att totalt tappat tron

    • Intressant att du skriver det, jag läste det och håller med till hundra procent. Jag tror absolut att det finns visst mått av sanning i ”läran” om attraktionslagen, men tror att verkligheten är mer komplex än så.

  4. Karin skriver:

    Men du är ju fantastisk!!! Jag har inte läst din blogg på drygt ett halvår, dumt men så är det. Och nu när mitt liv krisat till sig, dock inte på värsta vis, finns det här visa inlägget att läsa!
    Tusen, tusen tack!

    Kram Karin


Kommentera

