En tanke om medkänsla

I morse läste jag om morden på skolan i Trollhättan. Så fruktansvärt. Så fel.

Det får mig att tänka på vad meditationsläraren S N Goenka säger i en av föreläsningarna under tiodagarskursen i vipassanameditation.

Han säger att när man ser en människa bete sig illa mot någon, så känner de flesta medkänsla gentemot offret. Men en vipassanameditatör känner också medkänsla gentemot förövaren, eftersom man förstår att det endast är en person med extremt mycket negativitet i sitt sinne, med andra ord: en person som lider oerhört mycket, som kan begå en så grym handling som att till exempel döda andra människor.

Det pratas om högerextremism och invandrarfientlighet, men jag tänker att det nog handlar mest om denne enskilde individs okunnighet och brist på frid och medkänsla. Det är lätt att göra det till en fråga om grupperingar i samhället, men på samma sätt som fred på jorden bara kan uppnås genom att varje människa har fred i sitt sinne, så grundar sig även hat och våldsamma handlingar på inget annat än individens oförmåga till att ta sig ur sitt lidande.

Jag hoppas att händelser som denna inte ger upphov till mer hat. Det skulle vara att gå samma linje som gärningsmannen.
Jag hoppas att många kan hitta motivation och styrka att gå åt andra hållet – att göra sitt bästa för att leva ett fridfullt liv och ha medkänsla mot andra varelser.
Även om man inte är perfekt kan man anstränga sig för att göra sitt bästa.

Vi måste börja på individnivå, och vi måste alla ta vårt ansvar. Vi kan inte påverka vad andra gör, men vi har all möjlighet att påverka hur vi själva väljer att leva.

Önskar er en mysig fredagkväll ute i stugorna.

Snart ska jag blåsa ut mitt bivaxljus och krypa till kojs.

image


2 kommentarer on “En tanke om medkänsla”

  1. jencarl skriver:

    Hej vackra…jag håller med dig. Jag har sagt samma sak i i decenium….:) Var gång man nämner det för upprörda medborgare så ser dem oförstående på en någon sekund och fortsätter att vara förbannad, ta parti och fokusera på att fel ”därute”. Jag har fått äva mig i mycket acceptans och medkänsla med omvärlden. Det är ff få som är redo att se att allt börjar med just oss….Det innebär mod, ansvar och arbete…lättare att skylla ifrån sig.

    Tack för dina tankar syster. Fastän vi är en bit ifrån varann känns du nära.
    KRAM❤

  2. Felicia skriver:

    Så viktigt inlägg. Tänker själv ofta såhär om att våld föder våld när det anses vara ”rätt” att vara anti-rasist och klanka ner på alla rasister, som utan tvekan anses vara ”fel”.

    Jag ser det som att det finns viljor och behov i båda ”sidor” som inte blir mötta. Båda.

    Längtar efter stöd och inte mer upphov till våld ifrån den anti-rasistiska rörelsen, som längtar efter respekt och jämlikhet men verkar i sin smutskastning bidra till motsatsen.


Kommentera

