Jag gråter

Jag har gått med en klump i magen hela dagen. Tårar som trillar ner vid lunchbordet när jag läser en insändare i lokaltidningen skriven av en socialarbetare som behöver förklara för ett barn att det kommer dröja länge innan hen får träffa sina föräldrar igen. Kanske flera år.

Jag undrar, ni som röstade för en åtstramad flyktingpolitik… känner ni klumpen? Jag hoppas det. För människor dör. Nu. Och nu och nu och nu. Vi också. En bit av oss dör när vi stänger dörren för de som ber om vår hjälp. Hur mycket kan man stänga av och strama åt och fortfarande vara människa?

Jag gråter för dig som längtar efter din mamma och pappa, som inte kan sova på natten, snälla kom hem till mig vi har plats i vår stora säng där min dotter sover med armen om min hals och inte vet hur priviligerad hon är när jag viskar jag är här och stryker henne över ryggen varje gång hon sömndrucket ropar ”mamma!”. Snälla du som längtar kom till mig, låt mig hålla dig krama dig säga att allt ordnar sig även om jag inte vet om det är sant.

Jag ser ut på den svenska sommaren, den vackra, sköra som vi älskar att älska. Som vi inte vill dela med oss av. Tydligen. Jag ser människor. Vi rika människor. I fina kläder, med fina liv. Vi som håller så hårt i det som är vårt. Vi har glömt att när allt vi ser har försvunnit finns något djupare kvar. Vad gjorde vi för att hjälpa, vad gjorde vi för att dela med oss av all vi fått som inte är vårt.

Jag vet, det hjälper inte att gråta. Men ibland kan man inget annat.


One Comment on “Jag gråter”

  1. jencarl skriver:

    Fina fina syster…Jag hör dig. Känner dig. Jag är också där. Och ibland är gråten det enda jag kan göra. Men även metabavana….låt oss inte glömma kraften i att medvetet skicka kärlek till världen❤❤❤

    Jag önskar dig och hela världen en vacker afton….<3


Kommentera

